EXPLICAȚIE // De ce BRANDURILE internaționale de îmbrăcăminte H&M sau ZARA nu vin în R. Moldova, deși republica noastră are Acord de Asociere cu UE, iar de mai bine de un an a obținut statutul de țară candidată la UE
Deși procesul de integrare economică a R. Moldova în Uniunea Europeană, bazat pe Acordul de asociere și, mai nou, pe statutul de țară candidată la aderare, înregistrează progrese, brandurile internaționale de îmbrăcăminte nu se grăbesc să vină pe piața autohtonă.
Potrivit unei analize făcute de experta Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), Elena Bolocan, R. Moldova, cu o populație totală estimată la 2,6 milioane de locuitori și un PIB de 13,6 miliarde de dolari, dispune de o piață mai puțin atractivă pentru ca brandurile internaționale să se afirme, comparativ cu majoritatea țărilor europene. Deși aderarea la UE poate fi favorabilă din punct de vedere economic, factori precum dimensiunea populației și puterea sa de cumpărare joacă un rol critic în ceea ce privește atractivitatea unei țări pentru aceste branduri.
„Comparând datele din R. Moldova cu cele din România, observăm diferențe semnificative în ceea ce privește achizițiile de articole vestimentare. În România, fiecare locuitor va cumpăra aproximativ 24 de articole vestimentare în 2023, generând o piață de articole vestimentare cu un venit estimat de 10.72 miliarde de dolari până la sfârșitul anului 2023. În schimb, în R. Moldova, datele prezentate sunt mult mai mici și se preconizează că va dura mai mult timp pentru a obține un randament al investiției (RoI) necesar pentru deschiderea unui magazin H&M sau ZARA, având în vedere piața mai mică și puterea de cumpărare redusă a populației”, explică Elena Bolocan.
Nota analitică prezintă de asemenea o analiză a puterii de cumpărare. Astfel, raportul recent publicat de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării pentru anul 2022 arată o scădere a PIB-ului cu 5,9%, care acum reprezintă 13,6 miliarde de dolari. Venitul lunar disponibil al populației în 2022 a fost în medie de 4 253 de lei per persoană, în creștere față de 2021 cu 21,2% în termeni nominali, dar în scădere în termeni reali cu 5,9%. Aceste date indică o putere de cumpărare insuficientă considerând prețul mediu (38 EUR) al produselor de brand precum ZARA.
LIVE // Președinta Maia Sandu, declarații după ședința Consiliului Suprem de Securitate, convocat pentru a discuta despre criza energetică
RAPORT // Curtea de Conturi a depistat nereguli în activitatea ODA: Peste jumătate de milion de lei, finanțare nerambursabilă, acordată unor beneficiari neeligibili și 70 de milioane de lei nevalorificate în cadrul Programului FACEM
Benzina și motorina se scumpesc și mâine: ANRE arată spre cotațiile Platts, care s-au majorat cu circa 20 - 21 de dolari per tonă în ultima zi