Cum poate STATUL obține BENEFICII substanțiale de la proprietatea PUBLICĂ: Oleg Braga: „Nu trebuie să admitem acest BALAST sub formă de întreprinderi de stat nerentabile şi care nu reprezintă interes din punct de vedere al securităţii naţionale”
Cu o experiență de aproape 30 de ani în domeniul managementului financiar, Oleg Braga cunoaște foarte bine procesele ce țin de buna administrare atât a companiilor private, cât și de stat. Braga, care este de aproape 20 de ani și președinte al Comisiei pentru susținerea examenelor de stat, Facultatea Busines&Administrare din cadrul Academiei de Studii Economice a Moldovei (ASEM), explică, într-un interviu pentru www.bani.md, ce înseamnă management eficient și cum poate statul obține beneficii de la proprietatea publică.
Potrivit lui Braga, astăzi în gestiunea Agenţiei Proprietăţii Publice (APP) sunt 107 întreprinderi. „Patru dintre acestea se află peste hotare: Î.S. Fabrica de vin din Lvov, Întreprinderea-fiică „Tabăra de însănătoşire pentru copii „Avtodorojnic”, Î.S. „Cariera de piatră concasată din granit” şi Î.S. „Cariera de pietriş şi nisip din Cernăuţi”. Celelalte 103 întreprinderi gestionate de APP se află pe teritoriul R. Moldova, activând în diverse domenii – de la domeniul energetic şi infrastructura drumurilor şi terminând cu domeniul editorial-poligrafic.
Analizând datele publice referitoare la activitatea acestor întreprinderi, vedem că unele dintre ele sunt profitabile şi furnizează statului venituri importante, atât sub formă de dividende, cât şi sub formă de impozite aferente activităţii de întreprinzător. Altele, sunt mai puţin profitabile sau deloc rentabile. Iar a treia categorie, în genere se află în proces de insolvabilitate deja de ani buni de zile”, a precizat Oleg Braga.
Întrebat de ce statul nu vinde întreprinderile nerentabile, pentru a acumula surse suplimentare la buget, sursa citată a declarat: „Cred că aici se impun câteva precizări importante. În primul rând, trebuie să existe un fondal favorabil pentru a atrage potenţiali investitori în întreprinderile care la moment sunt proprietate a statului sau statul este unul din acţionari (de regulă, majoritar). Şi când vorbim de fon favorabil, trebuie să avem în vedere întâi de toate securitatea şi siguranţa eventualei investiţii. Faptul că noi avem un război în imediata apropiere a frontierelor noastre îi determină pe potenţialii investitori să trateze cu multă precauţie planurile în raport cu Republica Moldova.
În al doilea rând, vreau să vă amintesc că periodic anumite obiecte ce ţin de proprietatea publică din Moldova sunt scoase la privatizare. În unele cazuri, se mizează pe vânzarea acestora pentru a acoperi deficitul bugetar. Însă, practica ultimilor ani a arătat că investitorii nu se prea grăbesc să facă achiziţii de acest fel, chiar dacă un anumit interes există. De ce? Pentru că iniţial am avut de-a face cu pandemia, apoi cu criza economică generată de aceasta, apoi a venit războiul. Deci, există motive obiective care arată de ce investitorii nu au achiziţionat obiecte proprietate publică expuse la privatizare în ultimii ani. Dar, desigur, situaţia se va schimba şi atunci vom putea vorbi de condiţii mult mai favorabile.
În al treilea rând, trebuie să avem în vedere că există întreprinderi de stat, care nu pot fi expuse la privatizare, chiar dacă sunt nerentabile, din simplul motiv că reprezintă interes din punctul de vedere al securităţii naţionale”.
În același context, Oleg Braga susține că unele întreprinderi trebuie neapărat să rămână în proprietatea statului.
„Spre exemplu, cred că o întreprindere care tot timpul trebuie să rămână proprietate a statului este Calea Ferată a Moldovei. Sau întreprinderile din domeniul energetic, importanţa cărora a ieşit în evidenţă în special în ultimul an. Sau întreprinderea pentru utilizarea spaţiului aerian şi deservirea traficului aerian „Moldatsa”. Sau întreprinderea „Radiocomunicaţii”. În general, consider că se impune o amplă evaluare a ceea ce înseamnă la moment întreprinderi proprietate a statului sau cu capital de stat. Iar acolo unde se va constata că statul suferă doar pierderi sau nu câştigă nimic, vor trebui să se ia deciziile de rigoare. Nu trebuie să admitem să avem acest balast sub formă de întreprinderi de stat nerentabile şi care nu reprezintă interes din punct de vedere al securităţii naţionale”.
Oleg Braga a explicat și cum trebuie să se procedeze în cazul unor terenuri, proprietate publică, aflate în gestiunea APP.
„Este temă destul de dureroasă, pe care mulţi o evită. Adevărul este că avem multe astfel de terenuri, care fie ar putea fi valorificate mai eficient, fie ar putea fi scoase la privatizare, iar din banii obţinuţi să fie finanţat acelaşi deficit al bugetului de stat. De ce mulţi evită această temă? Pentru că a devenit deja un fel de tradiţie nescrisă ca, atunci când se vorbeşte despre posibila privatizare a terenurilor proprietate publică, numaidecât să se facă conexiuni, asocieri, paralele cu diverse scheme. Astfel, nimeni nu întreprinde nimic, iar în final are de pierdut statul. Eu consider că trebuie de făcut o inventariere a acestor terenuri şi, în mod maximal transparent, de informat societatea care e situaţia reală şi ce oportunităţi există. Apoi, în cadrul unui larg proces de consultări la diferite niveluri (inclusiv consultări publice) de stabilit care sunt cele mai bune soluţii ca să aibă de beneficiat ţara, cetăţenii. Însă, pentru a iniţia respectivul proces e nevoie şi de viziune, şi de o bună înţelegere a situaţiei concrete legate de aceste terenuri, dar şi de multă voinţă”, a punctat expertul.
Braga, expert în domeniul managementului financiar, consideră că o soluție pentru gestionarea reușită a unor întreprinderi e concesionarea.
„E o soluţie de alternativă reuşită. Am în vedere alternativă privatizării. Noi avem întreprinderi de stat importante, dar care necesită modernizări. În condiţiile în care posibilităţile statului şi ale acestor întreprinderi sunt limitate, concesionarea poate fi o soluţie. Însă, statul trebuie să ofere în concesiune întreprinderile respective în condiţii de maximă transparenţă – ca nimănui să nu-i apară nici un dubiu că soluţia identificată e cea mai reuşită. Doi – statul trebuie să vegheze asupra respectării întocmai a acordurilor de concesionare. Dacă se vor respecta aceste două condiţii de bază, atunci, cu siguranţă, vom avea doar efecte pozitive ca urmare a unor eventuale concesionări”.
Oleg Braga mai spune că implicarea statului în economie trebuie să fie minimă. „Statul nu trebuie să se manifeste ca un jucător, ci ca un arbitru, care creează regulile de joc şi veghează ca ele să fie respectate întocmai. Dar, desigur, de la această regulă trebuie să fie şi excepţii. Iar acestea ţin de întreprinderile de importanţă strategică, care trebuie să rămână proprietate a statului. Aceasta însă nu înseamnă că statul e concurent cu agenţii economici – pur şi simplu îşi protejează interesele care reies din securitatea naţională. În rest, economia trebuie să fie liberalizată la maximum şi să se dezvolte după binecunoscutele reguli ale economiei de piaţă”, a conchis sursa citată.
Mai multe detalii AICI.
Un muncitor a căzut în groapa șantierului, la Ciocana
Intenționa să ajungă în Europa, tranzitând ilegal Republica Moldova: Un ucrainean a fost reținut de către polițiștii de frontieră
Profirie Skramtai, un cunoscut dirijor din R. Moldova și fost conducător al Corului „Doina”, s-a stins din viață în Lituania