23:49:52 27.11.2024
Stiri

Cum a pierdut statul, în 2018, gările auto? Președintele Comisiei parlamentare de anchetă: „Transmiterea în concesionare pe 25 de ani a celei mai mari rețele de gări și stații auto - în baza unei note informative de trei pagini” ​

Actualitate 20.08.2024 11:50 Vizualizări4449 Autor: Ziarul National
Cum a pierdut statul, în 2018, gările auto? Președintele Comisiei parlamentare de anchetă: „Transmiterea în concesionare pe 25 de ani a celei mai mari rețele de gări și stații auto - în baza unei note informative de trei pagini” ​ Colaj: CIJM


Guvernul condus de Pavel Filip a transmis acum șase ani în concesiune, pentru o perioadă de 25 de ani, gările și stațiile auto de stat unei firme private în baza unei „note informative” de trei pagini, elaborate de un ONG dubios, dar și în urma unui concurs „cu dedicație”, afirmă Igor Munteanu, care a fost, în anul 2019, președintele Comisiei parlamentare de anchetă privind privatizările din perioada anilor 2013 - 2019.

Prin urmare, decizia Agenției Proprietății Publice (APP) de a prelua în administrarea statului gările și stațiile auto, după ce partenerul privat nu și-a onorat obligațiunile asumate, este una „așteptată de mulți ani”, afirmă Igor Munteanu.

Fostul deputat a amintit, în context, ce nereguli a fixat acum cinci ani Comisia parlamentară de anchetă în cazul „afacerii” care a lăsat statul fără întreprinderea „Gările și Stațiile Auto”.

„Contractul de concesionare a „Gărilor și Stațiilor Auto” din 2018 a avut drept subiect preluarea controlului pe 25 de ani a celei mai vaste infrastructuri de transport public din R. Moldova, cu o cifră de afaceri de 50 de milioane de lei și un rulaj de peste 400 de milioane de lei anual, la momentul concesionării. Proiectul a fost scris, promovat și adoptat cu o viteză uluitoare de către Guvernul Filip, folosind ca argumentare tehnico-financiară un dubios studiu de fezabilitate scris de un și mai dubios ONG, numit „Alternative Internaționale de Dezvoltare”, scris de oamenii lui Șor.

La toate etapele acestui proiect asumat de premierul Filip a lipsit orice urmă de transparență, o condiție-cheie la selectarea partenerilor privați, conform HG N.476/2012, motiv pentru care Guvernul FILP a mers în mod obraznic și deschis la primirea unei singure oferte. În procesul vicierii concursului, organizat de Ministerul Economiei, a folosit studiul menționat mai sus, fără a solicita alte avize din partea Centrului Național Anticorupție, Ministerului Finanțelor, astfel transmiterea în concesionare pe 25 de ani a celei mai mari rețele de gări și stații auto are loc în baza unei note informative de trei pagini”, constată Igor Munteanu.

Potrivit aceleiași surse, și cerințele înaintate la concurs erau dubioase, ceea ce înseamnă că au fost elaborate ca să convină unei singure firme.

„În aceeași zi în care primește oferta, la 07.09.2018, Ministerul Economiei obține avizele Consiliului Concurenței și avizul Cancelariei de stat. Era vineri, ora 17.00, avizele sunt adunate instant, se pregătește tabelul de divergențe și se înaintează decizia finală a Guvernului, cu toate semnăturile factorilor din Executiv, azi pasibili de răspundere. Printre condițiile de selectare a viitorului concesionar, Guvernul cere aplicanților dispunerea de capital propriu și/ sau mijloace financiare suficiente pentru asigurarea investițiilor și fluxului de numerar operațional de minimum 400 de milioane de lei, asta deși investițiile pentru modernizarea gărilor și stațiilor auto erau estimate la 200 de milioane de lei, introduse în 3 ani de la semnarea contractului. Este evident că Guvernul pregătise decizia sa fulger pentru un client anume, iar acesta era bine conectat la clientela de partid. Mai mult, pentru ca nimeni nici măcar să nu emită pretenția de a participa la concurs, Comisia de selectare a parteneriatului privat aprobă printre condițiile de participare la concurs cerința de a plăti o taxă de participare de 200 000 de lei pentru orice aplicant și garanția în valoare de 1 milion de lei pentru eliberarea documentelor pentru concurs - 100 000 de lei”, detaliază Munteanu mișmașurile Guvernului Filip.

Tot Igor Munteanu amintește că, inițial, contractul de concesionare este semnat de „Exfactor” SRL, una dintre cele mai puternice sub aspect financiar și logistic companii de construcții, dar care s-a retras din afacere imediat după semnarea contractului.

„Exfactor” a transmis drepturile sale unei companii apărute peste noapte, SRL „Auto Moderne”, „asistate de către un dubios cetățean american pe nume Lluka Muco, astfel încât deja la două săptămâni după încheierea concursului, derogările aplicate acestei concesionări nu mai corespundeau niciunei norme legale, niciunui standard internațional de funcționare, fără nicio consultare publică cu operatorii de transport, autoritățile publice locale, cetățenii, ca plătitori net ai acestor schimbări de sistem”.

„SRL „Gările și Stațiile Auto” a fost înființat cu doar două zile înainte de concurs, iar șeful APP de atunci, Vladimir Baldovici, se declara fascinat de profunzimea ofertei depuse de companie”, ironizează Igor Munteanu, care se întreabă dacă acțiunile de azi ale APP vor fi urmate și de acțiuni ale procurorilor „pe cauza celor care au viciat concursul, oferindu-le oamenilor lui Șor cea mai largă infrastructura de transport public din R. Moldova”.

Amintim că APP a demarat luni, 19 august, procesul de recuperare a gărilor și stațiilor auto, după ce SRL „Gările Auto Moderne” nu a respectat contractul încheiat în 2018, care prevedea modernizarea și eficientizarea activității filialelor Î.S. „Gările și Stațiile Auto”.

„Cu toate acestea, partenerul privat nu a respectat obligațiile asumate privind garanția de bună execuție, care presupunea garanții de câte cinci milioane de lei pentru fiecare an investițional, garanție neprezentată începând cu anul trei de contract, fapt care a servit temei de rezoluțiune a contractului. După emiterea notificării de rezoluțiune din 2022, partenerul privat a contestat decizia de rezoluțiune a contractului, solicitând instanței de judecată suspendarea executării acesteia, solicitare respinsă atât de instanța de fond, cât și de către instanța de recurs. Prin urmare, la momentul actual nu există niciun impediment legal pentru preluarea activelor și a bunurilor. Astfel, în pofida solicitărilor repetate din partea APP, S.R.L. „Gările Auto Moderne” a refuzat să coopereze în mod voluntar, forțând autoritățile să inițieze procedura de preluare unilaterală”,
a explicat APP într-un comunicat de presă.

De partea cealaltă, SRL „Gările Auto Moderne” a acuzat un „atac raider” din partea autorităților.

Totodată, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a salutat intenția autorităților de a recupera gestiunea gărilor auto de la „gruparea oligarhică Vîlcu-Andronachi”, care nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale și a lăsat fără locuri de muncă aproximativ 300 de angajați. APOTA a dat asigurări că rutele regulate vor fi efectuate conform orarelor stabilite, iar procesul de reîntoarcere a gărilor la stat nu va perturba activitatea transportului public din republică.

Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
25.11.2024 15:57 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // La alegerile pr...

25.11.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Fantoma trecutului p...

22.11.2024 09:09 Nicolae Negru Nicolae Negru // Război și Pace, Stra...

Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Sondaj
Cum credeți, va reuși justiția din R. Moldova să pedepsească persoanele implicate în operațiunea privind cumpărarea voturilor la ultimele alegeri din R. Moldova, cu bani din Federația Rusă?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md