18:51:16 23.01.2025
Stiri

Contra sistemei DeSheli: Femei din R. Moldova, nu cădeți în plasă!

Reportaj 27.05.2015 07:01 Vizualizări7042 Autor: Ziarul National
Contra sistemei DeSheli: Femei din R. Moldova, nu cădeți în plasă!

Am fost și eu la DeSheli. Am vrut să înțeleg de ce în jurul acestui salon de cosmetică se dă o adevărată bătălie pe net: de ce i se face o publicitate oficială atât de agresivă, iar pe forumurile de discuții, o contra-publicitate la fel de vehementă? Am înțeles după ce am testat procedura de lifting și marketingul lor pe pielea mea.

O problemă care se invocă este calitatea produselor DeSheli

Dacă e să cuplăm toate impresiile și opiniile avizate într-un spectru inteligibil și să formulăm esențialul, calitatea produselor DeSheli este mediocră, mult sub cea declarată. Analizele de laborator efectuate la comanda emisiunii «ЖКХ» de pe canalul tv rusesc Первый 1 au constatat că produsele respective conțin un conservant chimic antifungic, foarte toxic, într-o cantitate ce depășește limita admisă și care provoacă alergii. Acestase bio-acumulează în corp, efectele sale negative manifestându-se nu imediat, ci după un anumit timp.Potrivit unei alte emisiuni, realizate de canalul EktbTV2, în produsele DeSheli au fost detectate doar 2 extracte naturale, în cantități infime, restul fiind compuși chimici. Aceasta în timp ce reprezentanții DeSheli declară – atenție! – că produsele lor sunt fie „naturale” fie au o bogată „componentă de substanțe naturale”. Deloc întâmplător, multe femei au făcut alergii severe folosindu-le, unele în a doua – a treia zi, altele peste 1–2 săptămâni de utilizare intensă. Altfel spus, pentru tenurile cu probleme, pentru pielea foarte sensibilă și cea cu imunitate redusă produsele DeSheli sunt de-a dreptul periculoase.

DeSheli știe acest lucru, de aceea, de la un timp, nu admite la procedurile sale potențial periculoase pe femeile însărcinate, pe cele care au diabet, dermatită etc. De asemenea, înainte de procedura gratuită, oferită în scop de reclamă, orice femeie este obligată să semneze o hârtie, cu un conținut aparent inocent, în care se spune că este de acord cu procedura și cu faptul că firma îi va utiliza datele personale (?). În plus, se imită efectuarea unui „test de alergie” care durează 5 minute (în loc de 48 de ore) și care, evident, nu poate da un rezultat cât de cât corect. Această prudență este ceva nou în practica DeSheli. Acum 2-3 ani, când firma respectivă activa intens în orașele din Rusia și Ucraina, nu se luau asemenea măsuri de precauție.

Să ne uităm pe forumurile online pentru a vedea ce spun femeile.3

Dacă te duci la sediul DeSheli cu tenul inflamat și le spui că ai făcut o dermatită de contact ca urmare a utilizării produselor lor (arătându-le și un certificat de la medic), lucrătoarele de acolo încearcă să te convingă că aceasta este o reacție normală. Juridic, ei nu pot fi incriminați, căci clientul a semnat hârtia precum că a făcut procedura în mod benevol.

Multe femei care au ales procedura pentru păr, peste câteva zile se trezesc că au părul „ca la păpușă” plus „mâncărimi pe toată fața”. Iar cele care s-au decis pentru un curs întreg de îngrijire a părului se plâng că au „rădăcinile părului pleoștite și vârfurile pufoase ca la un spălător sintetic.” Este inutil să îi contactezi pe cei de la DeSheli pentru a-i atenționa și a te plânge de problemele tale. Poziția lor este invariabilă, și anume: nu știi să folosești corect produsele lor.

Sunt persoane cu pielea mai rezistentă care afirmă că în urma tratamentului-îngrijire cu produse DeSheli nu au avut „nici efecte pozitive, nici negative”. Altele se plâng că în 3 luni de utilizare a cremelor „pigmentarea pielii nu a dispărut și nici porii nu s-au micșorat” sau că „fața e lipicioasă”. Există doamne care scriu, pe forumuri, că produsele de îngrijire DeSheli sunt bune, însă nu dau un efect atât de evident. (Prin ce atunci sunt bune?) De asemenea, se pot citi regrete că aceste produse, folosite zilnic și conform prescripției, chiar în doze minime, îți ajung doar pe 3-4 luni. Aceasta în timp ce ni se spune că geamandanul cu cele 12 tuburi de cremă, aparatul de aplicat plus câteva vizite la salon, achiziţionate în leasing, echivalează cu abonarea la un tratament complet cu durata de un an(!)

O cercetare efectuată de emisiunea «Осторожно, мошенники!» a canalului rusesc ТВ Центр–International4 a constatat că în Israel nici un comerciant de produse de îngrijire, nici un cosmetolog și nici oamenii obișnuiți nu au auzit de vreo firmă cu denumirea Desheli. Cosmetologii cu care au discutat jurnaliștii ruși deplasați în Israel au afirmat că o asemenea societate a existat, însă nu a reușit să se impună pe piață și, într-un final, s-a închis. Reprezentanții postului tv au filmat și sediul părăsit al firmei despre care la noi, dar și în Rusia, în Ucraina, în Georgia etc., se spune că este un reputat producător de produse cosmetice inovatoare.

Cei care au căutat site-ul oficial al firmei în Israel, au constatat că acesta pur și simplu nu există!

Conform mai multor surse, produsele DeSheli sunt, de fapt, produsele Halvin din gama Platinum. Apropo, în Rusia denumirea inițială a firmei era Mon Platin. Dacă-i așa, prețul lor este mult exagerat. Cea mai scumpă cremă Halvin din seria Platinum costă circa 28 $ în Israel, adică mult mai ieftin decât DeSheli, compoziția fiind corespunzătoare, adică departe de cea a unor produse de lux.

Faptul că nu se face publică lista corectă a ingredientelor (sub pretextul protejării secretului firmei) generează multe suspiciuni, perfect justificate. Cosmetologii și dermatologii afirmă la unison că orice produs cosmetic care dă un efect imediat puternic este făcut, cel mai probabil, integral, din componente chimice.

Produse de îngrijire la fel de agresive ca și marketingul utilizat pentru a le vinde

Dar ceea ce îi revoltă pe oameni este terorismul telefonic și cel verbal în general, care de asemenea nu este pasibil de penalizare. Cei care au conceput acest business cu siguranță au apelat la profesioniști în psihoterapia sugestivă și la lucrători în publicitate ultra-calificați. Tehnicile aplicate de ei sunt distructive atât pentru angajații acestei firme, cât și pentru clienții ei.

Tinerele angajate în calitate de „cosmetologi” sau „consultanți” sunt învățate să se comporte în afara unor standarde morale, să devină adevărate manipulatoare. Operatoarele DeSheli îi sună pe potenţialele cliente timp de 1-2-3 luni, uneori până la 6 luni, în funcție de cât de rezistent ești, și o fac de la numere diferite, ca să nu le fie blocate apelurile. Le spun pe nume la orice pas, în rusă folosind și diminutivul, de parcă le-ai fi o rudă apropiată, regăsită după o absență îndelungată. Fiecărui client i se spune, în fiecare zi, că astăzi e o ofertă specială, valabilă doar pentru ziua respectivă și că programarea se face doar pentru el („În ziua aceea m-a sunat iarăși ca să-mi mai spună de vreo 7 ori pe nume și iarăși să-mi repete că totul e doar pentru mine.”)

În cazul în care refuzi să te prezinți la ședința deja programată devin brusc furioşi, îți dau de înțeles că comportamentul tău este incorect. În cazul refuzului de a procura pe loc produsele și serviciile lor (pentru care trebuie să scoţi din portofel echivalentul a 5 până la 10 salarii medii pe economie), tonul se schimbă radical, ţi se demonstrează fățiș ostilitate („Nu am cuvinte să vă explic toată jena pe care am simțit-o. De parcă le datoram ceva.”).

Femeile cred că se duc la o ședință gratuită de lifting în cursul căreia se vor relaxa, dar se aleg cu o spălare de creier foarte intensă, ce durează minim 1 oră și jumătate, cu șantaj emoțional („Am avut senzația că dacă nu achit 50 de lei, fetișcana așa-zisă profesionistă mi-ar fi căzut în genunchi, doar doar o să-i las ceva bani, ca să nu zică nimic managera ei”) și cu complexe nebănuite („Am plecat de acolo cu niște complexe la care nici nu mă gândeam: ca și cum mi se coboară obrajii, că mi-i rar părul, că am riduri, impurități pe piele ș.a.m.d.”) Tinerelor de 25 de ani li se insuflă ideea că au pielea ca de 40 de ani și că aceasta trebuie salvată cu o îngrijire profesionistă. Celor care vin pentru îngrijirea părului, după un diagnostic computerizat li se spune că starea părului este oribilă și că în curând vor rămâne chele dacă nu vor face un curs intens de îngrijire cu produse DeSheli.

De fapt, tuturor li se spune același text: și la diagnosticare, și în cursul procedurii, și atunci când se dezvăluie suma care se vrea estorcată. Doar astăzi poți lua produsele noastre cu 21.000 de lei (sau 37 lei pe zi, sau 1.110 lei pe lună pus aparatul de aplicat). Oare e așa de mult pentru frumusețea ta? Mâine te va costa deja 38.000 de lei /sau 43.000, după caz/.

Pe lângă faptul că înșeală cu privire compoziția și costul real al produselor lor, cei de la DeSheli le îndeamnă pe femei să-și amăgească soții, propunându-le diverse tehnici în acest sens, oferindu-se chiar ele să îi convingă pe bărbați să dea banii necesari. Şi, culmea, reușesc s-o facă! Unele femei mărturisesc că nu rezistă, că se simt ca și hipnotizate („Te prelucrează atât de bine că în interior conștientizezi că nu faci bine, dar faci în continuare ceea ce ei îți spun!”)

Comportamentul inadecvat și tehnicile extrem de agresive ale celor de la DeSheli sunt observate și repudiate inclusiv de femeile care rămân imune la manipulare, dar și de persoanele care le folosesc în mod curent produsele, considerându-le „bune”. De exemplu, s-a observat că în cazul unui refuz categoric al clientului, „deșelistele” încep să se poarte nepoliticos, să ridice vocea sau să lanseze acuzații, în funcţie de sensibilitățile celui pe care îl au în faţă.

Sunt femei și bărbați care nu se pot apăra singuri în fața manipulatorilor, la fel cum sunt persoane nepregătite fizic să se apere de un eventual agresor fizic noaptea, într-un loc nepopulat și puțin cunoscut. Și au dreptul să fie așa. Psihologii afirmă că unui sugestiolog cu experiență nu i se pot împotrivi chiar și oameni pregătiţi să reziste.

La elaborarea publicității din orice domeniu lucrează profesioniști foarte calificaţi. Ei o concep în așa mod (utilizând imagini, simboluri ce sugerează impresii, tentații și dorințe) încât reclama să pătrundă direct în subconștientul omului. O reclamă disproporționată acționează distructiv, deoarece manipulează cu conștiințele oamenilor, afectându-le sănătatea sufletească, iar în consecință și pe cea fizică.

Poate peste 50 sau 100 de ani autoritățile unor țări mai avansate vor pune o frână tehnicilor de manipulare agresivă prin publicitate și marketing, iar în legislațiile acestora vor apărea prevederi care să pedepsească aceste comportamente amorale. În prezent însă ele se consideră a fi legale (sau la limita legalității) și pot fi stăvilite doar prin refuzul nostru comun de a li se supune.

Sunt orașe întregi din Rusia în care DeSheli și-a încetat activitatea deoarece și-a pierdut orice credibilitate – sute de femei înșelate și procese de judecată pierdute. La noi, unde DeSheli activează de doar un an, cred că se va întâmpla același lucru, mai devreme sau mai târziu. Atunci când o masă critică de femei și bărbați se vor revolta, declarând război acestui fenomen.

Deocamdată, aș vrea să le îndemn pe femei să nu-și piardă sufletele. M-aș adresa atât celor care lucrează la DeSheli, cât și celor ce se lasă sugestionate de efectul miraculos al acestor produse și aparate de îngrijire.

Dragi angajate ale DeSheli, nu vă pierdeți sufletele de dragul banilor sau al carierei, sau al succesului companiei la care lucrați. Nu proferați minciuni, nu manipulați, nu violați limba inventând cuvinte noi (gen „cosmiutică”), nu faceți presiuni violente asupra unor suflete nesigure de alegerea pe care trebuie s-o facă, nu jigniți sutele de femei care încearcă să vadă în voi persoane de bună credință cu întrebări personale (inutile!) și cu promisiuni de diagnostic „personalizat”, știind că, de fapt, în fața tuturor clientelor se scoate același „diagnostic” standardizat sau, mai bine zis, același text grobian, profund manipulator, rostit cu convingere de către oameni în halate albe.

Dragi femei, actuale și potențiale cliente ale DeSheli, nu vă pierdeți sufletele de dragul unei frumuseți contrafăcute și de scurtă durată, nici de dragul relaxării sau al distracției, nici de dragul senzației de a fi îngrijită sau admirată. Nu se merită…

De alegerea fiecăreia dintre voi depinde dacă această firmă-caracatiță, mai exact acest soi de firme vor exista și vor înflori, se vor afla în centrul vieților noastre, fiind aplaudate nemeritat, sau din contra, vor subzista, rămânând marginalizate, ignorate, dur criticate și mereu amenințate, precum producătorii de droguri, de produse contrafăcute sau alte mărfuri, aflați la limita legalității și a eticii.

Peste un timp, aceste tehnici de manipulare vor fi declarate imorale și în afara legii. Deocamdată trebuie să ne apărăm singure integritatea fiinţei noastre, iar banii noştri – să-i protejăm cu ajutorul avocaţilor. În legislația R. Moldova există prevederi privind intentarea unor acțiuni în instanță privind anularea tranzacțiilor ce țin de „publicitatea neadecvată”. Așa, art. 33 din Legea cu privire la publicitate (nr.1227/1997) prevede că persoanele ale căror drepturi au fost încălcate ca urmare a publicităţii neadecvate au dreptul să intenteze acţiuni în instanţă pentru recuperarea pierderilor, inclusiv a venitului ratat, a daunelor cauzate sănătăţii, patrimoniului, onoarei şi demnităţii, precum şi pentru a dezminţi public acest soi de publicitate.

Eugenia GROSU

1 Emisiunea integrală pe https://www.youtube.com/watch?v=xi1lZzXKmYU

2 Emisiunea integrală pe https://www.youtube.com/watch?v=Fyy2EqQjhvI

3 Toate citatele au fost selecționate de pe pagina http://mybebe.md/vizualizare/intrebare-6693/

4 Emisiunea integrală pe https://www.youtube.com/watch?v=OXCMnKQpr28

Notă: Ziarul NAȚIONAL a încercat să ia legătura cu responsabilii firmei din R. Moldova pentru a comenta cele incriminate. După ce am telefonat de mai multe ori la sediul companiei, ni s-a solicitat un număr de telefon, dar nu am mai fost contactați. Anterior, și Agenția pentru Protecția Consumatorului din R. Moldova a efectuat controale și a depistat mai multe nereguli în activitatea acestei companii.

Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
30.12.2024 09:11 Nicolae Negru Nicolae Negru // Anul politic 2024, î...

30.12.2024 09:55 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // Rezidenții tran...

27.12.2024 09:10 Nicolae Negru Nicolae Negru // Maia Sandu, al doile...

Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Sondaj
Cine credeți că va prelua puterea în R. Moldova, după alegerile parlamentare din 2025?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md