Ce influenţă va avea RĂZBOIUL gazului din Ucraina în fotbalul mondial
„We light up the football”, stă scris deasupra logoului „Gazprom”, pe site-ul www.gazprom-football.com, dedicat legăturilor gigantului rus cu sportul cel mai popular din lume. Sloganul se poate traduce prin „Noi luminăm fotbalul” sau „Noi dăm strălucire fotbalului”, două mesaje în care se simte o nuanţă din vanitatea rusească, dar la fel de bine poate însemna „Noi dăm foc fotbalului”, dacă iei în considerare flacăra din dreptul literei „G” supradimensionată, scrie prosport.ro.
În plină criză internaţională cauzată de invazia rusească din Crimeea, comparabilă cu tensiunea Războiului Rece, ultima traducere e pe punctul de a căpăta un sens peiorativ nebănuit pentru Chelsea, Schalke 04, UEFA, FIFA, Zenit Sankt Petersburg şi alte entităţi din fotbalul mondial, legate financiar de compania care deţine 18,3% din rezervele cunoscute de gaz natural ale lumii.
„Gazprom nu investeşte în fotbal doar pentru a-şi promova imaginea în Rusia şi în străinătate. Rusia foloseşte aceste investiţii pentru a influenţa în mod direct procesul de luare a deciziilor la cluburile mari de fotbal”, scrie germanul Manuel Veth într-un studiu intitulat „Imperiul de fotbal Gazprom – crearea unei campanii globale de imagine”.
Pentru a înţelege impactul conflictului din Ucraina asupra relaţiilor dintre cluburi, asociaţiile de fotbal şi „Gazprom”, un neiniţiat trebuie să aibă în faţă o radiografie a companiei pe care statul rus o controlează printr-un pachet majoritar de 50,002 la sută (Agenţia Federală Rusă pentru Managementul Proprietăţiilor Federale – 38,3%, Rosneftegaz - 10.74% şi Rosgazifikatsiya – 0,889%).
Înfiinţată în 1989 de Ministerul pentru Industria de Gaz din URSS, „Gazprom” a fost privatizată în parte după destrămarea Uniunii Sovietice. Avea deja o reputaţie serioasă pe piaţa occidentală la finele anilor '90, însă a devenit un jucător extrem de important abia din 2000, după instalarea actualului preşedinte Vladimir Putin (aflat la al treilea mandat). Fost ofiţer KGB între 1975 şi 1991, Putin a lansat o campanie de stopare a dominaţiei oligarhilor ruşi prin instituirea controlului de stat în companiile strategice, pe care le-a denumit Campioni Naţionali.
INFO
Apărut în Franţa post-belică, termenul de Campioni Naţionali este un concept politic potrivit căruia corporaţiile mari din domenii strategice nu trebuie doar să obţină profit, ci să şi „promoveze interesele unei naţiuni”
5,3 milioane de dolari a încasat, potrivit Bloomberg, CEO de la „Gazprom”, Alexei Miller, în 2008, din salarii şi bonusuri pentru funcţii cumulate în cadrul companiei
ROLUL LUI PUTIN
Prima măsură luată de Putin în cazul „Gazprom” a fost numirea unor apropiaţi în funcţii de conducere: Dmitri Medvedev, actualul premier şi fost preşedinte în mandatul 2008-2012 în care Putin nu a mai putut candida, rămânând prim-ministru, şi Alexei Miller, fost subaltern al lui Putin în Comisia pentru Relaţii Externe de la primăria oraşului Sankt Petersburg, la începutul anilor ‘90. Ca şef al acelei comisii, Putin a fost găsit vinovat pentru nereguli la exportul unor metale în valoare de 93 de milioane de dolari, dar nimeni nu a luat vreo măsură împotriva sa.
Continuarea o găsiți pe Prosport.ro
VIDEO // Cine a CÂȘTIGAT alegerile parlamentare anticipate. PAS ar fi acumulat 55,1%, iar BeCS - 24%. În viitorul Parlament va fi și Partidul „ȘOR”. Prezentarea rezultatelor prealabile a sondajului AFTER POLL 2021
Cavcaliuc poate fi CERCETAT PENAL în perioada electorală, în pofida faptului că e candidat la funcția de deputat. Cum comentează PACE decizia CSJ
Nicolae Negru // Primul pas, Maia Sandu cu Volodymyr Zelenski