BERD și UE oferă 43 de milioane de euro R. Moldova pentru reabilitarea a două linii de cale ferată: Investițiile vor stimula dezvoltarea economică a R. Moldova și vor facilita transportul mărfurilor din Ucraina prin R. Moldova către UE
Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Uniunea Europeană au semnat un acord conform căruia UE va acorda un grant investițional în valoare de 20 de milioane de euro în cadrul unui proiect de reabilitare a două linii feroviare-cheie din R. Moldova.
BERD va împrumuta Guvernului Republicii Moldova 23 de milioane de euro, iar restul de 28 de milioane de euro din costurilor proiectului de 71 de milioane de euro fiind suportate de Căile Ferate din Moldova.
Reabilitarea liniilor de pe Coridorul Feroviar Nord-Sud al Republicii Moldova va stimula dezvoltarea economică a R. Moldova și va facilita transportul mărfurilor din Ucraina prin R. Moldova către Uniunea Europeană.
„De când Rusia a invadat Ucraina în februarie anul trecut, incertitudinea cu privire la viabilitatea exportului maritim al producției de cereale a Ucrainei a pus un nou accent pe găsirea unor rute alternative pentru menținerea securității alimentare la nivel mondial. Proiectul își propune să crească potențialul logistic și de tranzit al Republicii Moldova și să aducă eficiență operațională prin îmbunătățirea infrastructurii regionale prin reabilitarea infrastructurii feroviare mai întâi pe tronsonul feroviar Valcineț – Bălți – Ungheni din R. Moldova și apoi, într-o a doua fază de lucrări, pe tronsonul Chișinău – Căinari al coridorului.
Proiectul va spori, de asemenea, securitatea alimentară, facilitând accesul mărfurilor ucrainene în cel mai mare port operabil de la Marea Neagră, Constanța, precum și în porturile din România, R. Moldova și Ucraina, la Galați, Reni, Ismail și Giurgiulești. Acestea au o capacitate de operare cumulată care poate absorbi o parte semnificativă din nevoile de export ale Ucrainei. Transportul acestor mărfuri pe calea ferată va reduce, de asemenea, emisiile de carbon ale R. Moldova. În prezent, capacitatea redusă a rețelei înseamnă că majoritatea mărfurilor transportate spre vest din Ucraina prin R. Moldova călătoresc pe șosea, ceea ce înseamnă emisii ridicate de dioxid de carbon”, se arată într-un comunicat de presă al BERD.
Calea Ferata din R. Moldova va fi responsabilă de implementarea proiectului.
Menționăm că BERD, cel mai mare investitor instituțional al Republicii Moldova, a investit până în prezent peste 2 miliarde de euro în 163 de proiecte implementate în statul nostru.
Centrale electrice cu turbine pe gaz, oferite R. Moldova de către Uniunea Europeană: CSE a activat și Mecanismului de Protecție Civilă al UE în vederea asigurării securității energetice
DOC // Guvernul COMPENSEAZĂ creșterea tarifului la energie electrică pentru agenții economici din sectorul alimentar și din industria prelucrătoare: Până la 50% din creșterea tarifului la energia electrică, pe o perioadă de 3 luni
Maia Sandu, răspuns pentru separatistul Krasnoselski, care „distorsionează realitatea”: „Originea crizei nu este la Chișinău, ci la Moscova, care trebuie să vină cu soluții reale pentru această problemă”