Avertismentul lansat de un avocat cu experiență în dosarele CEDO: Acțiunile lui Dodon pot duce la falimentarea R. Moldova, nu a Companiei „Avia Invest”
Rezilierea contractului de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău (AIC), în formula propusă de de autorități (inițierea procedurii de insolvabilitate n.r.), ar putea costa scump R. Moldova, constată avocatul cu experiență în dosarele CEDO, Andrei Briceac. Acesta amintește într-o postare pe Facebook că sunt deja precedente în care R. Moldova a plătit bani grei pentru astfel de decizii, iar în cazul AIC costurile vor fi și mai mari.
Potrivit lui Briceac, R. Moldova a mai folosit insolvabilitatea ca „mecanism ideal” de a returna unele bunuri, doar că a fost condamnată la CEDO.
„Orice jurist, care are cunoștințe în practica CEDO, poate să vă spună că aici există riscuri financiare mari pentru bugetul de stat. Cei care nu cunosc, le recomand să citească Hotărârile CEDO în cauzele DACIA SRL v. Moldova (prejudiciul peste 7 mln. Euro), IPTEH S.A. v. Moldova, KENZIE GLOBAL LIMITED Ltd v. Moldova (prejudiciul 1 mln. Euro). Doar că aici, se pare, prejudiciile pot fi mult mai mari”, a precizat Andrei Briceac.
Zilele trecute, și președintele Comisiei de control al finanțelor publice, președintele Comisiei parlamentare de anchetă privind concesionarea Aeroportului, Igor Munteanu, a atras atenția că R. Moldova ar putea fi atrasă într-un proces internațional costisitor din cauza erorile comise de actuala guvernare. „Deciziile legate de impozitarea taxei aeroportuare, chiar dacă sună atractiv, poate însemna, conform standardelor internaționale, afectarea unui drept recunoscut în contractul din 2013. Includerea acestui impozit la momentul rectificării bugetului poate ajuta „Avia Invest” în acest litigiu. În interesele cui a acționat Guvernul Chicu la momentul în care a făcut această propunere?”, a întrebat Igor Munteanu.
Prim-ministrul Ion Chicu a declarat astăzi că va fi inițiat procesul de insolvabilitate a companiei „Avia Invest”, deoarece aceasta are datorii la stat. De partea cealaltă, directorul companiei „Komaksavia Airport Invest”, Andreas Menelaou, a anunțat că a depus o plângere împotriva R. Moldova la Curtea de arbitraj internațional de la Stockholm. El a remarcat că Guvernul a încălcat flagrant acordul de concesiune, hotărând să însușească 50% din taxa pentru modernizarea aeroportului. Însă „ultima picătură” a fost declarația lui Igor Dodon, care a fost făcută după ultima ședință a Consiliului Suprem de Securitate. Atunci președintele a declarat că „Avia Invest” va fi declarată ca falimentară, fapt ce ar permite rezilierea contractului de concesiune.
Menelauo a precizat că va cere despăgubiri de 885 de milioane de euro, pe care statul va fi obligat să le achite din cauza intereselor guvernării, în frunte cu Igor Dodon.
OPINII // Primul tur al prezidențialelor din România: între votul ferm împotriva Rusiei, dat pe malul stâng și votul de protest din dreapta Prutului
Valeriu Saharneanu // La alegerile prezidențiale din România a învins, în primul tur, candidatul „de după colț”
Marcel Ciolacu și-a recunoscut înfrângerea, a felicitat-o pe Elena Lasconi și și-a anunțat DEMISIA din funcția de președinte al PSD