Autostrada UNIRII, care leagă R. Moldova de România, prinde contur. Ministerul Transporturilor de la București a avizat indicatorii tehnico-economici pentru secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni, cu o lungime de 93,2 km
Consiliul Tehnico Economic din Ministerul Transporturilor a avizat indicatorii tehnico-economici pentru secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni a Autostrăzii Unirii (A8), a anunțat miercuri secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu. Tronsonul din județul Iași are o lungime totală de 93,2 km și are un cost total de 26,39 miliarde lei (fără TVA).
Proiectantul Consitrans ar trebui să realizeze și proiectul tehnic, însă CNAIR i-ar putea propune renunțarea, pentru a putea lansa cât mai repede licitația pentru execuție și pentru a securiza finanțarea europeană. Contractul este foarte întârziat (aprox. un an) și există riscul ca licitația pentru lucrări să nu poată fi lansată până la sfârșitul anului, în timp ce alte proiecte cu valoare mare, precum Drumul Expres Oradea – Arad (2 miliarde de euro) sunt deja în faza analizei ofertelor, relatează Economedia, conform ziare.com.
Tronsonul va avea 101 structuri (poduri și tunele), 14 tuneluri, 4 spații de servicii, 2 Centre de Întreținere și Coordonare, 11 noduri rutiere, 6 parcări de scurtă durată. „Valoarea totală estimată este de 26,39 miliarde lei, fără TVA, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile. Următorul pas constă în înaintarea documentației către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației pentru a fi avizată în Consiliul Interministerial și, ulterior, poate fi aprobată în Guvernul României și demarată procedura de licitație”, a transmis Ionel Scrioșteanu.
Proiectul „Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni” (parte din A8 – Autostrada „Unirii”) ce are o lungime 93,27 km, se dezvoltă pe teritoriul județului Iași pe un coridor de la Vest spre Est începând din apropiere de intersecția cu DN2 (Moțca) până la legătura cu Podul peste Prut la Ungheni (UAT Golăiești) și traversează UAT-urile: Aroneanu, Bălțați, Costești, Dumești, Erbiceni, Golăiești, Heleșteni, Ion Neculce, Lețcani, Miroslava, Miroslovești, Moțca, Pașcani, Podu Iloaiei, Popricani, Rediu, Ruginoasa, Stolniceni-Prăjescu, Târgu Frumos, Ungheni și Victoria.
Pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni, finanțarea din Programul Transport este de aproape 900 milioane euro la un cost estimat de aprox. 2,5 miliarde euro. Suma totală va fi stabilită în urma finalizării studiului de fezabilitate și aprobării indicatorilor tehnico-economici, arată sursa citată.
Potrivit lui Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și reprezentant în Comitetul de Monitorizare Programul Transport (2021-2027), „A8 este proiect fanion în PT 2021-2027, se regăsește pe coridorul principal și că va beneficia de finanțare consistentă din Programul Transport (+PNRR). Secțiunea Tg. Neamț-Iași-Ungheni se regăsește cu 875,5 milioane euro, secțiunea Tg. Mureș-Tg. Neamț (faza 1 din Miercurea Nirajului-Leghin) are 1 miliard euro (posibilă extensie până la 1,5 miliarde euro) alături de capetele montane contractate și cu finanțare asigurată din PNRR.
Un muncitor a căzut în groapa șantierului, la Ciocana
Intenționa să ajungă în Europa, tranzitând ilegal Republica Moldova: Un ucrainean a fost reținut de către polițiștii de frontieră
Profirie Skramtai, un cunoscut dirijor din R. Moldova și fost conducător al Corului „Doina”, s-a stins din viață în Lituania