ANALIZĂ // TOPUL celor mai POPULARI politicieni din R. Moldova pe rețelele de socializare: Maia Sandu îi „bate” pe toți pe Facebook, Dodon - pe Odnoklassniki
Facebook-ul a devenit unul dintre cele mai importante instrumente de promovare și PR, iar politicienii moldoveni au înțeles acest lucru, fapt pentru care, în ultimii câțiva ani, majoritatea dintre ei au devenit foarte activi pe această platformă online.
Un top al celor mai populari politicieni pe Facebook, alcătuit de cercetătorul media Victor Gotișan, arată că, pe moment, Maia Sandu are pe Facebook 133 de mii + de urmăritori, Renato Usatîi - 82 de mii +, Igor Dodon - 81 de mii +, Vlad Plahotniuc - 50 de mii +, Andrei Năstase - 48 de mii +, Iurie Leancă - 48 de mii +, Dorin Chirtoacă - 45 de mii + și Andrian Candu - 25 de mii +.
„Dacă am încerca creionarea unui portret clasic al conținutului folosit de către un politician moldovean pe Facebook, atunci acesta ar fi: mesaje text (aproape toate serioase!), multe felicitări sau opinii pe marginea unor evenimente sau inițiative, clipuri video și fotografii, bineînțeles, multe, foarte multe (adesea, în afara contextului sau sensului). Cam atât. Creativitatea și modul de prezentare (împachetare) a mesajelor și conținutului de obicei lipsește. Și da, nu e un secret că majoritatea paginilor personale ale politicienilor pe rețelele sociale sunt administrate de către persoane sau companii de imagine angajate anume pentru astfel de servicii. Marele dezavantaj este că majoritatea celor care adiministrează paginile politicienilor de cele mai multe nu dispun de cunoștințe privind administrarea acestora. Mai toate sunt folosite exclusiv pentru a-și face cunoscute declarațiile lor, care sunt rapid transformate în ştiri şi/sau comunicate de presă”, constată expertul media.
Autorul analizei remarcă faptul că unul dintre „cei mai inovativi pe Facebook” este deputatul Valeriu Ghilețchi (chiar dacă nu e cel mai popular: 6,5 mii +).
„Acesta nu se rezumă doar la mesaje text sau imagini (așa cum e caracteristic mai tuturor politicienilor), ci încearcă să diversifice conținutul: live video streaming, concursuri etc.). Ghilețchi este, totodată, unul din puținii care își administrează personal paginile pe rețelele sociale și face diferența între conținutul publicat pe pagina sa personală (a cetățeanului Ghilețchi) și pe cea oficială (a politicianului Ghilețchi), ceea ce nu prea putem spune despre unii lideri liberali sau politicieni democrați. Igor Dodon este unul din puținii politicieni care plasează mesaje pe rețelele sociale atât în limba rusă, cât și în cea română. Vlad Plahotniuc se specializează în promovarea activităților sociale ale Fundației, Renato Usatîi e lider în live-streaming-uri, iar Andrei Năstase se rezumă în mare parte la reflectarea evenimentelor la care participă , însoțite și de galerii de poze”, cităm din aceeași cercetare.
Victor Gotișan adaugă faptul că, dacă „pe Facebook vectorul dominant este cel pro-vestic, atunci rețeaua Odnoklassniki are ștampila vectorului pro-estic”.
„Această platformă – Odnoklassniki – este mult mai puțin folosită de către politicieni pentru a-și dezvolta imaginea și capitalul politic (cu unele excepții, bineînțeles), chiar dacă este aproape de două ori mai populară printre utilizatorii de internet din Republica Moldova. Topul politicienilor pe Odnoklassniki este puțin diferit de cel de pe Facebook. Aici lider detașat la audiență este Igor Dodon (29,9 mii de participanți), urmat de Andrei Năstase (4,1 mii +), Vlad Plahotniuc (3,65 mii +) și Maia Sandu (2,2 mii +)”.
Expertul media susține că elementele de manipulare a faptelor și a informației prin intermediul rețelelor sociale lansate și tirajate de politicieni nu sunt ceva străin Republicii Moldova: „Exemplul recent: „primus inter pares”-ul politicii moldovenești se lăuda cu puțin timp în urmă cu „reuşitele” sale, precum că a contribuit la deblocarea exporturilor moldovenești în Federaţia Rusă, care ar fi crescut de 3-4 ori în ultimul an. Biroul Național de Statistică (BNS) a fost de altă părere, la fel și cifrele oficiale. Pe de altă parte, Igor Dodon este unul dintre puținii care polemizează cu cei care îi comentează textele și mesajele. Este greu de spus, dacă o face el în persoană, însă intenția de a se antrena într-o dezbatere este un factor care sigur contează, cel puțin le gâdilă plăcut ego-ul potențialilor alegători, care astfel sunt luați în seamă. Alte exemple de fake-news-uri tirajate: „sirienii” socialiștilor care urmau să pună stăpânire pe Republica Moldova la sfârșit de 2016, sau „bolile venerice” atribuite primarului suspendat al Chișinăului în ajun de referedumul de demitere, tirajate de susținătorii PSRM”.
Citiți întreaga analiză a lui Victor Gotișan AICI.
Centrul de instruire în domeniul medicinei de urgență, calamităților și situațiilor de criză va avea sediu nou: Investiții de aproape 29 de milioane de lei făcute de Ministerul Sănătății și partenerii externi
DECIS // Românii, inclusiv cetățenii R. Moldova cu pașaport românesc, vor putea călători din 2025 în SUA fără vize: „2,61% – România a îndeplinit criteriul ratei de refuz al vizelor pentru calificarea în Programul Visa Waiver”
„Din patru de kg de struguri moldovenești, trei pleacă pe piața UE”: Rusia și-a redus de opt ori cota privind importurile de struguri din R. Moldova, devenind insignifiantă