05:01:37 25.12.2024
Stiri

Ambasadorul SUA la Chișinău: „Ideea „Est versus Vest” este o alegere falsă. Nu trebuie să fie sau una, sau alta”

Politică 06.06.2015 09:47 Vizualizări2492 Autor: Ziarul National
Ambasadorul SUA la Chișinău: „Ideea „Est versus Vest” este o alegere falsă. Nu trebuie să fie sau una, sau alta” voxreport.unimedia.info

Interviu cu Excelența sa, Ambasadorul Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova, James D. Pettit.

Excelență, care sunt prioritățile Dvs. ca Ambasador al SUA în Moldova?

Prioritățile Președintelui Obama, prioritățile Secretarului de Stat Kerry și prioritățile mele sunt aceleași: de a ajuta Moldova să implementeze reformele necesare, să dezvolte instituțiile democratice și un mediu economic favorabil, precum și să avanseze pe calea integrării europene. Ajutăm Moldova să îndeplinească aceste obiective prin numeroasele noastre programe de asistență, precum și prin realizarea dialogului strategic care a fost stabilit între țările noastre în martie 2014.

Care au fost primele Dvs. impresii despre Moldova?

Ceea ce m-a impresionat cel mai mult este marele potențial de dezvoltare pe care l-am văzut aici, în special, oamenii săi capabili și cultivați, locația țării și succesul ei în creștere în diverse domenii precum producția de vinuri, IT și industria modei.

Ce progrese politice, geopolitice, economice și sociale așteptați Dvs. de la guvernul de coaliție actual?

Întrebarea trebui să fie nu ce aștept eu de la Guvernul Republicii Moldova, ci mai degrabă ce așteaptă oamenii din Moldova de la el. Eu cred că ei se așteaptă ca guvernul lor să-și păstreze promisiunile făcute în timpul alegerilor, și anume implementarea reformelor, reducerea nivelului de corupție, asigurarea transparenței în procesul de luare a deciziilor, etc.

Având în vedere situația din țara vecină Ucraina, precum și propriile provocări ale Moldovei, acest guvern nu are luxul timpului. Acesta va trebui să acționeze rapid și decisiv conform agendei de reforme pe care a promis să o implementeze.

În același timp, cetățenii Republicii Moldova vor trebuie să fie vigilenți și, dacă va fi necesar, prin procese democratice și transparente care respectă supremația legii, să-i facă responsabili pe oficialii lor aleși.

Care direcție de politică externă sau vector de integratore ar fi cel mai benefic pentru Moldova?

SUA sprijină dorința de integrare europeană a Republicii Moldova. Mișcarea Moldovei spre UE și implementarea reformelor necesare pentru integrarea de mai departe vor aduce, fără îndoială, schimbări în structurile juridice și cele economice ale Moldovei. Aceste reforme, cu toate acestea, sunt importante pentru dezvoltarea economică a țării și pentru succesul Moldovei ca un stat modern prosper.

Integrarea europeană este calea corectă spre prosperitate. Și, deși această cale poate fi un pic dificilă uneori, recompensele sunt imense. Așa cum am văzut și în cazul multor altor țări, o integrare mai mare cu UE – cel mai mare bloc comercial din lume – a adus în mod constant cu ea o creștere economică semnificativă, inclusiv o creștere a exporturilor, oportunități de angajare, putere de cumpărare și venituri.

Dar în timp ce Moldova muncește pentru o mai mare integrare în Europa, ea trebuie la fel să mențină relații bune cu partenerii săi estici. Acest lucru este evident, având în vedere istoria Moldovei și legăturile pe care le are cu estul. Pentru mine ideea „Est versus Vest” este o alegere falsă. Nu trebuie să fie sau una, sau alta. Nu este nimic în Acordul de Asociere sau Acordul de liber schimb aprofundat și cuprinzător ce ar împiedica sau compromite relațiile existente ale Moldovei cu Rusia.

Ce ar trebui Moldova sa întreprindă pentru a face progres real spre integrarea europeană?

Trebuie să implementeze agenda de reforme. Aceasta, desigur, depinde de voința și abilitatea guvernului și a liderilor politici din țară. Dar sincer, progresul de asemenea depinde și de poporul din Moldova. Poporul Moldovei trebuie să fie motorul care împinge înainte eforturile guvernului de implementare a reformelor promise. Așa cum am spus, cetățenii Republicii Moldova trebuie să fie vigilenți și să-i țină responsabili pe oficialii care i-au ales, asigurându-se că ei își realizează promisiunile electorale.

Ce reforme sunt necesare în următoarele domenii: climatul de afaceri, sistemul judiciar, lupta contra corupției și mass media?

Vreau să subliniez necesitatea unor reforme care promovează investițiile în sectorul privat din Moldova. Acestea includ adoptarea în timp util a legislației care să mărească independența Procuraturii Generale, să ofere claritate în reglementarea activității companiilor energetice și să stabilească noi standarde de administrare corporativă în sectorul bancar.

Lupta continuă împotriva corupției este o parte indispensabilă a procesului de reformă. Corupția este un obstacol enorm pentru dezvoltarea unei societăți prospere și democratice. Corupția reduce încrederea publicului în instituțiile democratice și privează cuferele guvernamentale de fondurile necesare. Una dintre cele mai importante componente ale luptei împotriva corupției este reforma în sectorul justiției. Am susținut mult timp reforma în acest sector, ajutând, de exemplu, instanțele de judecată din Moldova să creeze un sistem de distribuire aleatorie a cazurilor.

Trebuie să reiterez sprijinul de lungă durată din partea Statelor Unite pentru libertatea presei. Vreau să încurajez Republica Moldova să ia toate măsurile necesare de precauție pentru a se asigura că există spațiu pentru activitatea jurnalistică liberă. Sunt îngrijorat de faptul că monopolizarea crescândă în mass-media și lipsa de transparență ce ține de informația despre proprietarii instituțiilor mass-media va dăuna mediului mass-media și va limita capacitatea ei de a oferi o diversitate de opinii și perspective.

Cum poate fi rezolvată criza în sistemul bancar? Ce credeți despre acuzațiile de corupție aduse unor lideri politici din Moldova?

Este vital ca autoritățile moldovenești să întreprindă o investigație imparțială, transparentă și cuprinzătoare a scandalului bancar. Este de asemenea imperativ ca guvernul să realizeze reforme cuprinzătoare în sectorul bancar și să stabilească noi standarde de administrare corporativă pentru bănci. Aceste acțiuni vor ajuta să asigure că sistemul bancar din Republica Moldova este puternic, că inspiră încrederea investitorilor, și că susține antreprenorii moldoveni cu finanțarea atât de necesară.

De ce ideea integrării europene nu a devenit un factor unificator în Moldova? Ce trebuie de făcut ca fiecare cetățean din Moldova să înțeleagă și să aprecieze beneficiile integrării europene?

Sondajele recente arată o scădere a interesului populației Republicii Moldova în integrarea europeană. Cred, totuși, că acest lucru este probabil rezultatul insatisfacției și al nemulțumirii poporului față de liderii țării și pasul lent pe care liderii îl fac în implementarea reformelor. De asemenea, cred că aceste sondaje reflectă influența campaniei rusești de dezinformare, îndreptată asupra segmentelor vulnerabile ale populației din Moldova. Este adesea extrem de dificil pentru oamenii expuși unui atac constant de „știri” și opinii rusești de a deosebi adevărul de minciuni.

Este extrem de important ca oamenii să înțeleagă că economia bazată pe reguli, care vine odată cu integrarea europeană, a ajutat la transformarea multor țări, cum ar fi Polonia și Slovacia, în state dinamice, din ce în ce mai prospere, democratice și moderne. UE constituie un sfert din economia lumii și Produsul Intern Brut (PIB) al ei combinat însumează mai mult de 17 trilioane dolari (în comparație cu PIB-ul Uniunii Vamale care este de 2,1 trilioane dolari). Acum douăzeci de ani, PIB-ul Poloniei a fost același ca al Ucrainei. Astăzi el este de două ori mai mare. Aș dori foarte mult să văd o transformare similară și în economia Moldovei.

Care este rolul partenerilor de dezvoltare a Moldovei, și anume al SUA, în promovarea reformelor? Recent apar opinii că continuarea asistenței trebuie condiționată cu progrese vizibile în implementarea reformelor și combaterea corupției, fiindcă se creează impresia că vestul susține un sistem corup în Moldova.

Pe parcursul a 22 de ani asistența SUA a atins suma de mai mult de 1,2 miliarde dolari SUA. Programele de asistența ale SUA au susținut și continuă să susțină reforma ambițioasă și integrarea europeană a Moldovei. Asistența noastră a ajutat la mărirea eficacității, transparenței și responsabilității sectorului judiciar al Moldovei, la consolidarea societății civile și a mass media independentă, la îmbunătățirea guvernării la nivel local și promovarea competiției politice.

Programele de creștere economică finanțate de SUA sunt focusate asupra creșterii prosperității prin dezvoltarea sectorului privat, a îmbunătățirii mediului regulatoriu și operațional pentru business, precum și asistării companiilor în atragerea investițiilor și punerea în valoare a potențialului lor de export.

În plus la domeniile cheie, asistența SUA Moldovei la fel susține scopurile de pace și securitate, cum ar fi întărirea securității la hotar, combaterea spălării de bani și a traficului de ființe umane, și mărirea interoperabilității internaționale a forțelor armate ale Moldovei.

Ce provocări ce țin de securitatea regională vedeți la moment, luând în considerare criza din Ucraina și prezența trupelor rusești în Moldova?

Sper ca nimic provocator nu se va întâmpla în Moldova.

La fel, sper că toate conflictele regionale vor fi soluționate într-o manieră pașnică și transparentă care vor satisface cerințele tuturor părților implicate.

Doresc să subliniez că poporul SUA susține cu fermitate poporul Ucrainei în calea lui spre crearea unei țari europene mai democrate, stabile, pașnice, prospere și independente. După cum a spus la Moscova Asistenta Secretarului de Stat, Victoria Nuland, ne-am angajat să folosim posibilitățile noastre pentru a îndemna toate părțile să accelereze implementarea angajamentelor de la Minsk, inclusiv a unui armistițiu real și de lungă durată și retragerea armamentului greu sub monitorizarea OSCE în toate punctele fierbinți, începând cu Shyrokyne. La fel accentuăm importanța folosirii formatului Normandy; al Grupului de Contact Trilateral al Ucrainei, Rusiei și OSCE și a celor patru grupuri de lucru în cadrul Grupului de Contact Trilateral, care include și separatiștii, pentru a obține progrese reale în pregătirea alegerilor democratice în cadrul Constituției Ucrainei; de a crea posibilitate pentru OSCE să monitorizeze tot hotarul internațional, de a satisface necesitățile umanitare a populației din Donbass și de a ajunge la un acord privind un regim de inspecție internațională pentru toate cargourile rusești care intră în Ucraina.

Care sunt perspectivele pentru regiunea transnistreană, în special cu referire la o soluționare politică a conflictului transnistrean, o soluționare pentru criza financiară și locul Transnistriei în contextul acordului DCFTA?

Noi și în continuare susținem o soluționare permanentă pentru conflictul transnistrean care ar respecta suveranitatea și integritatea teritorială a Moldovei cu oferirea unui statut special pentru Transnistria. Noi suntem un partener angajat în calitate de observator în formatul de negocieri 5+2. Toți participanții internaționali au declarat deschis susținerea lor pentru un statut special pentru Transnistria în cadrul unei Moldove reunite. Dar orice soluționare va cere compromis din ambele părți și noi continuăm să încurajăm toate părțile să lucreze pentru obținerea unui progres elocvent pe calea spre soluționare. Un dialog plin de sens între cele două părți este critic pentru soluționarea conflictului. Noi sperăm că părțile își vor renova eforturile pentru a se angaja în discuții constructive, și vor face pași concreți pentru a se mișca înainte.

Din punctul Dvs. de vedere, cum arată viitorul relației dintru UE și țările Parteneriatului Estic?

Statele Unite susțin scopurile UE de promovare a stabilității în țările Parteneriatului Estic prin avansarea democrației și a bunei guvernări, combaterea corupției, consolidarea sectorului energetic, și susținerea dezvoltării economice și sociale. Acest fapt este deosebit de important acum când avem o presiune și dezinformare rusească crescândă în întreaga regiune.

Noi felicităm Georgia, Moldova și Ucraina cu semnarea Acordurilor de Asociere cu EU în 2014, și rămânem angajați în susținerea eforturilor de mai departe de menținere a cooperării și a unui parteneriat apropiat cu Armenia, Azerbaidjan și Belarus.

Interviul a fost acordat în exclusivitate Buletinului Sinteze și Dezbateri de Politică Externă, realizat de Asociația pentru Politică Externă și Friedrich Ebert Stiftung,realizat de Lina Grâu – expert pe politică externă și relații internaționale, coordonator de programe APE.

Stiri relevante
22.12.2024 10:07 890 Cine face listele?

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
23.12.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Perspectiva unui PSD...

20.12.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // O carte ca eveniment...

16.12.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Delirul imperial îna...

Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Sondaj
Cum credeți, va reuși justiția din R. Moldova să pedepsească persoanele implicate în operațiunea privind cumpărarea voturilor la ultimele alegeri din R. Moldova, cu bani din Federația Rusă?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md