AGEPI: Agenții economici care nu își înregistrează mărcile riscă să le piardă
Un agent economic poate să elaboreze și să muncească mult pentru promovarea unei mărci, însă dacă nu este înregistrată, acesta riscă să piardă totul și chiar să fie sancționat. Despre necesitatea de a înregistra o marcă și riscurile care apar în cazul în care proprietatea intelectuală nu este protejată au informat, în cadrul unui seminar, reprezentanții Agenției de Stat pentru Proprietatea Intelectuală a Republicii Moldova (AGEPI).
Seminarul „Marca Comercială – între beneficii și riscuri” a avut loc astăzi, în cadrul expoziției naționale „Fabricat în Moldova”, și a întrunit oameni de afaceri, funcționari publici, dar și tineri care doresc să inițieze un business și vor să știe mai multe despre protecția proprietății intelectuale. Protejarea proprietății intelectuale este o necesitate de care puțini agenți economici sunt conștienți, iar acest criteriu ar trebui să fie de bază în strategia de dezvoltare a firmei.
„Nu este un secret că agenții economici creează o marcă, muncesc mult ca să promoveze și să vândă produse sub marca respectivă, însă poate oricând să apară un alt agent economic și să-i spună că nu are dreptul să-și mai vândă produsele. Agenția acționează la înregistrarea mărcii după principiul primul sosit-primul deservit. În cazul când firma activează de ani buni, însă nu-și înregistrează marca, atunci alt agent economic care o face poate să îi ceară întreprinzătorului respectiv să înceteze să realizeze produsele sub acea marcă”, a precizat specialistul principal în secția Marketing din cadrul AGEPI, Alina Fodea.
Agenția oferă tot spectrul de servicii, care ar ajuta agenții economici să evite aceste riscuri. Astfel, specialiștii examinează dacă marca selectată nu mai este pe piață și apoi o înregistrează pe un termen de zece ani. Mai mult, întreprinzătorii își pot proteja proprietatea intelectuală și în alte state prin înregistrarea internațională a mărcii. Reprezentanții AGEPI au îndemnat agenții economici să fie cât mai originali în alegerea mărcii. „O marcă trebuie să reprezinte mai mult decât un nume, să fie bazată pe calitate, să țintească consumatorul. De multe ori, agenții economici se orientează după informațiile despre produs, ceea ce nu este indicat. Marca trebuie să fie ca o filă albă pe care sunt notate rezultatele fanteziei sale. De multe ori, niște denumiri destul de haioase pot deveni mărci cunoscute în toată lumea. Marca trebuie să aibă acele semne distinctive care să-i contureze originalitatea pe piață”, a afirmat directorul Departamentului juridic din cadrul AGEPI, Andrei Moisei.
Un agent economic care nu își înregsitrează marca și este acționat în judecată de o persoană care are dreptul asupra proprietății intelectuale respective riscă sancțiuni contravenționale și penale, iar amenzile se ridică până la 100 de mii de lei. Pentru a-și proteja proprietatea intelectuală, agenții economici trebuie să depună o cerere la sediul AGEPI, după care cererea este examinată pentru a vedea dacă nu este înregistrată o altă denumire similară. În cazul în care cererea este acceptată, are loc înregistrarea mărcii pe un termen de zece ani, după care poate fi înnoită. Costurile înregsitrării unei mărci sunt de 540 de euro, însă întreprinderile mici și mijlocii, care reprezintă 98% din numărul total al agenților economici, beneficiază de o reducere de 50%. Potrivit datelor AGEPI, până în prezent au fost înregistrate 27 de mii de mărci naționale, unele firme deținând zeci de mărci înregistrate, iar altele - doar una.
Un muncitor a căzut în groapa șantierului, la Ciocana
Intenționa să ajungă în Europa, tranzitând ilegal Republica Moldova: Un ucrainean a fost reținut de către polițiștii de frontieră
Profirie Skramtai, un cunoscut dirijor din R. Moldova și fost conducător al Corului „Doina”, s-a stins din viață în Lituania