17:39:02 19.09.2025
Stiri

Primăria Chișinău, acuzată de ATAC RAIDER pe piața publicității stradale

Anticorupție 21.03.2016 11:56 Vizualizări2490
Primăria Chișinău, acuzată de ATAC RAIDER pe piața publicității stradale

Membrii Asociației Agențiilor de Publicitate din Moldova (AAPM) îl acuză pe primarul capitalei Dorin Chirtoacă de atac raider asupra pieței publicității stradale din Chișinău. Acuzațiile vin după ce edilul a dat indicații, la una dintre ședințele operative ale primăriei, să fie demontate panourile publicitare de mai multe străzi din capitală, dar și de pe fâșiile de separare a benzilor.

Potrivit lor, edilul capitalei ar încerca să elimine în acest mod de pe piață agențiile de publicitate de top pentru a asigura monopolizarea pieței out-door de către câteva companii apropiate lui.

„Suntem îngrijorați că, după o analiză detaliată a problemei, am depistat că indicația primarului va afecta, în special, câteva firme care activează de decenii pe piața publicității și, practic deloc unele firme care au apărut în ultimii ani și care era evident că beneficiau de un tratament mult mai bun din partea Primăriei”, a anunțat în cadrul unei conferințe de presă Victoria Barbă, director adjunct al AAPM și administrator al Agenției de publicitate „Standart”.

Aceasta susține că lucrurile au devenit clare după ce a citit investigația realizată de Ziarul NAȚIONAL despre cine sunt beneficiarii celor trei companii de publicitate care au avut o evoluție fulminantă în ultimii ani, în pofida moratoriului la instalarea noilor panouri publicitare, introdus în 2011 de primarul Dorin Chirtoacă.

Amintim că Ziarul NAȚIONAL a publicat, în ediția sa de vineri, o investigație despre situația de pe piața publicității stradale din Chișinău.

În articol, am demonstrat că, îndată după ce Dorin Chirtoacă a obținut primul său mandat de primar, pe piața publicității out-door au apărut trei companii noi apropiate Partidului Liberal. Este vorba despre compania „Media Lider”, fondată de o persoană cu care soția consilierului municipal Mihail Ceban, Antonina, administrează un alt business, și compania „Aldora Art”, care își are sediul în apartamentul fiicei lui Veaceslav Ceban, cel cu care Mihai Ghimpu a fondat împreună „Eurosim”.

Soția lui Veaceslav Ceban, Ludmila Ceban, împreună cu Claudia Aramă, soția lui Iurie Aramă, un alt co-fondator al „Eurosim”, sunt fondatoare ale unei alte companii de publicitate, „Pro fortes”. Cel de-al treilea co-fondator al „Pro fortes” este Mihai Buruiană, un activist PL, care administrează, de facto, și compania „Aldora Art”.

Membrii AAPM sunt îngrijorați de faptul că deși dispoziția lui Dorin Chirtoacă privind demontarea panourilor publicitare a fost formulată doar verbal, funcționarii de la primărie se grăbesc deja să o pună în aplicare.

„Solicitările de demontare vin la noi tot în formă neoficială, prin sms sau verbal, și ni se cere demontarea panourilor nu din 1 iunie, ci chiar din aceste zile. Asta ne dă de bănuit că nu se dorește să rămână urme, nu se dorește să rămână dovezi care ar putea fi contestate în judecată”, a declarat Barbă.

Vicedirectorul Agenției de publicitate „Cașalot”, Iurie Caluja, susține că urmare a acțiunii inițiată acum de demontare a billboard-urilor, agențiile de publicitate vor suporta pierderi în valoare de 12,5 milioane de dolari.

„Să nu credeți că vom lăsa lucrurile așa. Desigur, fiecare companie de publicitate va merge în judecată pentru a-și recupera investiția ratată, doar că prejudiciul va fi achitat din bugetul municipal, nu al celor care au dat aceste indicații abuzive”, a avertizat Caluja.

„În situația creată, noi înțelegem că se pune la cale un atac raider asupra pieței publicității stradale din Chișinău, care are drept scop eliminarea companiilor ce activează de decenii pe piață, iar beneficiarii sunt persoane apropiate lui Dorin Chirtoacă. Acum este clar de ce primarul nu a vrut până acum să discute cu noi soluțiile pentru problema creată. Noi suntem deschiși să comunicăm și să conlucrăm pentru a identifica o soluție care să convină tuturor părților. Nici noi nu suntem mulțumiți de numărul mare de panouri instalate contrar oricăror norme”, a mai spus Caluja.

Atât el, cât și Victoria Barbă au făcut apel către Procuratura Generală, Centrul Național Anticorupție și Consiliul Concurenței să se autosesizeze și să verifice informațiile pentru a nu permite distrugerea unei piețe care nu a fost politizată până acum.

Contactat de Ziarul NAȚIONAL, șeful serviciului de presă al Primăriei Chișinău, Vadim Brânzaniuc, ne-a declarat că primarul capitalei nu comentează acuzațiile, recomandându-ne să o contactăm pe șefa Direcției finanțe a primăriei, Veronica Herța.

Funcționara ne-a răspuns că nu poate comenta acuzațiile agențiilor de publicitate, dar știe că acestea au depus o scrisoare la Primărie și, din verificările făcute de ei, nu toți cei care au semnat scrisoarea au autorizație de activitate pe piața publicității stradale.

„După ce vom analiza toate informațiile, vom organiza o întâlnire cu ei. În demersurile lor public, ei vorbesc despre faptul că ar fi achitat la bugetul municipal taxe de 60 de milioane de lei. Nu știu de unde au luat ei astfel de cifre, pentru că în 2012-2013 nu s-a achitat taxa pentru dispozitive publicitare, ei atacând în judecată decizia Consiliului Municipal Chișinău prin care a fost introdusă taxa. Abia din 2014 au început să achite această taxă și tot nu în întreaga mărime”, a explicat Herța.

Autor:
Stiri relevante
Top stiri

Sondaj
Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare în R. Moldova, pentru cine ați vota?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte