19:44:56 19.04.2024
Stiri

Permise de conducere, noi reguli

Social 02.08.2015 08:25 Vizualizări15383 Autor: Galina Munteanu
Permise de conducere, noi reguli


Nemulțumiri // Înăsprirea condițiilor de susținere a examenelor pentru obținerea permisului de conducere dă bătăi de cap tinerilor șoferi

Instructorii auto, dar și cei care vor să obțină un permis de conducere nu sunt deloc încântați de înăsprirea condițiilor de susținere a examenelor auto. Nu este vorba de cerințele de profesionalism, spun ei, dar mai degrabă de „apucături birocratice”.

Potrivit acestora, în ultimii doi ani a scăzut brusc numărul persoanelor care susțin examenul de evaluare pentru a obține permisul de conducere. Le pare straniu acest fapt, din moment ce baza materială și didactică a multor școli auto, cel puțin din capitală, s-a îmbunătățit, cerințele față de acestea s-au înăsprit, însă gradul de susținere a examenului a scăzut.

Programați mult mai târziu după ce au susținut examenul intern

Prima piedică, potrivit instructorului auto Anatolie Daicu, o au atunci când, după ce cursantul obține calificativul „admis” de la școala auto și i se eliberează dosarul cu actele respective, trebuie să se programeze de sine stătător la Secția de calificare a conducătorilor auto pentru a susține examenul pentru a primi permisul de conducere.

„Am fost programată la aproape o lună de când am susținut examenul intern. Emoții mari, pe alocuri mai și uiți unele reguli, nu că nu le-ai cunoaște, dar și să le reproșezi examinatorilor nu poți. Proba teoretică am trecut-o cu bine, dar cea practică… nu. În unele situații, examinatorii special te provoacă ca să dai greș și să nu susții examenul. Uite de aici și se ia mita. Dai un ban mai mult doar ca să nu mai treci prin umilința la care te supun”, ne spune Olga B., o tânără care vrea să obțină permisul de conducere.

Proba practică îi „răstoarnă” pe toți

Deși majoritatea cursanților susțin examenul teoretic, provocarea abia începe. „După câteva ore state în picioare la temperaturi de +35 sau -5, în funcție de sezon, candidatul obosește și, desigur, capacitățile acestuia de a conduce vehiculul scad considerabil. Trebuie de menționat faptul că la proba practică persoanele arată 30 la sută din tot ceea ce cunosc și este clar că ele nu pot cunoaște 100% din ce cunosc conducătorii cu experiență. Candidatul care cunoaște 70 la sută, ceea ce este normal, din lipsă de experiență demonstrează doar 21 la sută din capacitățile pe care le posedă un conducător cu experiență”, susține Anatolie Daicu.

Examen la volanul unui automobil străin

O altă problemă, potrivit instructorilor auto, este faptul că tinerii șoferi urmează să susțină examenul pe o altă mașină decât cea la care a fost instruit. „În toată lumea civilizată, candidații au de ales – fie susțin examenul pe automobilul școlii, fie pe al secției de examinare. Fiecare conducător, urcându-se la volanul altui automobil, poate să blocheze motorul, nemaivorbind de cazul când la stațiile de deservire tehnică, atunci când intră pe canalul de testare, este ajutat de o altă persoană aflată în afara vehiculului. Noi ce avem la proba practică? Automobil necunoscut și direct în rampă în spații limitate. Orice conducător nu cunoaște până nu exersează”, ne spune indignat instructorul auto.

Provocați ca să nu susțină examenul

Afirmațiile lui Anatolie Daicu sunt susținute și de către un alt instructor auto de la o școală din capitală. „Bine, nu putem să generalizăm, pentru că sunt cazuri peste cazuri, dar în linii mari de vină se fac examinatorii Secției calificare a conducătorilor auto. La școlile auto, cel puțin la unele pe care le cunosc eu, se face instruire bună. În plus, foarte mulți, pe lângă orele care sunt prevăzute în curs, mai iau aparte, pentru a căpăta experiență. Sunt persoane într-adevăr bine pregătite care, ajungând la ei, nu susțin examenul. Dragii mei, creați atmosferă ca aceștia să se așeze relaxați la volan și să susțină examenul. Nu-i provocați și nu le puneți în cale tot felul de obstacole. Din lipsă de experiență, reacție, sigur că aceștia cad în plasă”, ne spune Eugen T.

„Statisticile arată că, de multe ori, cauza producerii accidentelor rutiere nu este cunoașterea insuficientă a Regulamentului Circulației Rutiere (RCT) de către conducătorii auto sau pregătirea insuficientă a acestora pentru conducerea vehiculului, ci starea psihică a lor. Acest lucru se manifestă prin comportament agresiv la conducerea și efectuarea unor manevre ce pot duce la încălcarea regulamentului și, în final, chiar la accidente rutiere”, adaugă Anatolie Daicu.

Lipsă de reacție din cauza „reformelor”

Am încercat să obținem un răspuns la toate aceste nemulțumiri și de la responsabilii de la Secția de calificare a conducătorilor auto de la Centrul resurselor informaționale de stat „Registru”.

După ce au fost de acord și ne-au indicat persoane care ar putea să ne vorbească la acest subiect și chiar ne-au invitat la sediu, au refuzat ulterior să o facă, pe motiv că acum „au loc reforme” și, deocamdată, nu putem vorbi cu niciun funcționar de acolo.

Potrivit datelor „Registru”, în R. Moldova sunt înregistrate peste 950 de mii de persoane care dețin permis de conducere.


Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

15.04.2024 09:20 Nicolae Negru Nicolae Negru // Simțul realității și...

12.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Recensământul ca o f...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md