Un joc cu bile (biliard?) sau o partidă de șah?


Semne diacritice
Un cititor/o cititoare îmi reproșează, comentând pe ziarulnational.md, că scriind despre cazul lui Rogozin nu am explicat că „anume acum când Rogozin a numit direct cine l-a întors înapoi, a devenit non grata”. Persoana respectivă nu pare să aibă dubii că acesta e adevărul: Rogozin a plătit pentru că a arătat cu degetul spre Plahotniuc, iar celelalte puncte de vedere nu sunt decât o abatere de la axa „echidistanței și a principialității”, o „susținere tiptilă a guvernanților”.
De fapt, nu excludeam posibilitatea răzbunării lui Plahotniuc, pentru că Rogozin l-a numit „mafiot”, dar am precizat că nu se știe cu certitudine, deoarece vicepremierul rus a făcut și multe alte declarații ofensatoare, la adresa României și a românilor, a cetățenilor moldoveni care au luptat cu arma în mână în războiul de pe Nistru, numindu-i fasciști. Care din ele a cântărit mai mult se poate doar presupune.
Și, de altfel, nu e chiar prima dată când Rogozin se referă deloc măgulitor la adresa liderului PD. Întrebat, în iulie 2016, după vizita sa
Un joc mai complicat
Spre deosebire de cititorul nostru și alții ca el, care văd realitatea politică din Republica Moldova în alb și negru, analistul Dan Dungaciu și-o imaginează ca pe un joc cu bile, pe care le ține în palmă Plahotniuc. Faptul că este la vedere (dar ar fi putut să rămână în umbră), că jonglează, că manipulează bilele (asigură „stabilitatea”) să însemne că e principalul jucător, că manipulează cum vrea, că reprezintă doar propria persoană, că este autonom? Din punctul nostru de vedere, jocul e mai curând unul de șah, cu majoritatea jucătorilor acționând când din umbră, când la vedere, cu figuri ale căror culoare, albă sau neagră, este uneori înșelătoare. Ca și autonomia lor, de altfel.
Nici linia frontului nu e întotdeauna clară. Deși lupta se dă între Est și Vest, între România și Rusia, pe unele segmente, unele state vestice își văd interesul alături de Rusia și nu de România, viitorul Republicii Moldova arătând diferit
Cel mai puternic jucător nu e cel care a fost
Aceasta e un indiciu că primul, cel mai puternic jucător politic din Republica Moldova, nu mai este ceea ce a fost. E vorba de Rusia. Obiectivul ei minim e să mențină statu-quo, apoi, la momentul potrivit, să ne tragă înapoi sub poala ei. Primul semn că Rusia nu are de gând să plece e refuzul categoric de a-și retrage trupele și armamentul de pe teritoriul nostru, reușind chiar să le modernizeze. În afară de contingentul care îi aparține formal, ea a creat în „republica nistreană” structuri militare „locale”, al căror număr e de câteva zeci de mii de oameni, pe care îi finanțează, antrenează și îi comandă. Profitând de ocazie, Rusia și-a asigurat dominația în spațiul informațional de la noi. Agenții ei de influență au avut grijă ca legislația să nu le pună piedici în acest sens. Ea a pătruns masiv în sistemul bancar și a investit în principala ramură a economiei naționale de după proclamarea independenței – viticultura și vinificația (fapt care nu a oprit-o să ne declare embargou, atunci când au cerut-o interesele politice).
Moscova nu așteaptă „daruri de la natură”
Moscova nu a așteptat cuminte „daruri de la natură”, până unii lideri politici își vor redescoperi „plămânii” sovietici. Ea are avantajul să dispună de multe „cadre” în toate instituțiile și structurile celui de-al doilea stat românesc, care nu își afișează simpatiile geopolitice, dar sunt eficienți în sabotarea integrării europene pe plan economic, informațional, energetic, cultural etc. Lor nu li se cere „sinceritate”, ci doar eficiență. Un exemplu elocvent e că peste douăzeci de ani se vorbește despre interconectarea sistemelor energetice de pe ambele maluri ale Prutului, iar carul stă pe loc sau se mișcă abia-abia.
Până nu demult, Moscova a mimat indiferenta față de „integrarea europeană” a Republicii Moldova, însă a reacționat energic, dur, după ridicarea regimului de vize pentru cetățenii moldoveni care călătoresc în UE și, mai cu seamă, după semnarea Acordului de asociere Republica Moldova – UE, încercând să împiedice adoptarea acestui document prin închiderea pieței sale pentru vinurile moldovenești. I-a lipsit însă un Ianukovici
Între timp, a reușit să aplice, o lovitură aproape catastrofală curentului proeuropean, intențiile de vot pentru partidele care propun integrarea europeană sunt la cel mai jos nivel, sub 40%, comparativ cu 75% în perioada guvernării comuniste. În schimb, numărul unioniștilor este în creștere simțitoare, pentru unirea cu România ar vota imediat un sfert din alegătorii moldoveni.
Enigmele lui Plahotniuc și Filat
Furtul miliardului, ale cărui urme duc spre Rusia, n-ar fi fost posibil dacă instituțiile statului funcționau cât de cât. E vorba de BNM, Procuratura Generală, CNA, SIS, care se aflau sub controlul politic al PD, adică al lui Plahotniuc. Aici e punctul său vulnerabil, călcâiul lui Ahile.
Și până nu se va vărsa lumină asupra rolului său, el nu se va putea reabilita și bucura de încredere deplină. Misterul persistă și în cazul lui Filat, pe care s-a mizat cel mai mult și care arată cel mai prost. I s-a întins o cursă, este o victimă a reflexelor sale de nestăpânit sau este pur și simplu un alt personaj cu „plămâni” diferiți, care a jucat, în virtutea unei profesii secrete, rolul de „spoliator” al europenismului?
Cine greșește, Putin sau Plahotniuc?
Plahotniuc se distanțează în mod demonstrativ de Rusia, stricând „sărbătoarea” Moscovei cu ocazia a 25 de ani de „misiune pacificatoare” a militarilor ruși pe Nistru, folosindu-l pe Dodon ca scut. Rogozin a fost întors din drum și declarat persona non grata, fără ca Moscova să reacționeze imediat cu sancțiuni, limitându-se la avertismente, pentru a nu prejudicia șansele electorale ale lui Dodon. Bila rusească, despre care Dan Dungaciu scrie că a scăpat din mână, e una din iluziile lui Plahotniuc. Într-adevăr, e posibil ca el să fi aflat din presă despre faptul că avionul în care a urcat Rogozin nu a putut intra în spațiul aerian al României. Totuși, cine greșește mizând pe caricatura de președinte: Putin sau Plahotniuc? Vom afla probabil în campania electorală pentru alegerile parlamentare.
Pe de altă parte, și sinceritatea manifestărilor prooccidentale și proromânești ale lui Plahotniuc și a majorității parlamentare „coordonate” de el nu inspiră încredere în societate și mai trebuie probată. Bucureștiul însă nu are dubii în ce privește loialitatea liderului PD. România i-a împrumutat Chișinăului 150 de milioane de euro, cu o dobândă simbolică de 1,5%, pentru a asigura stabilitatea în Republica Moldova. Instabilitatea și alegerile parlamentare anticipate erau în avantajul Rusiei. Banii au fost promiși premierului liberal-democrat Valeriu Streleț de premierul social-democrat Victor Ponta, la ședința comună a celor două guverne, în Constanța, pe 22 septembrie 2015, ca apoi să fie oferiți guvernului condus de Pavel Filip. Nu a fost o „afacere” între PSD și PD, căci girul l-a dat președintele Klaus Iohannis.
Scopul neclar al României
Scopul României ca jucător pe tabla de șah a Republicii Moldova rămâne încă neclar – ba unire în UE, ba unire până
Deși românismul guvernării AIE a fost pus, și pe bună dreptate, la îndoială de presa de dincolo și dincoace de Prut, faptul că România a devenit în ultimii ani principala piață de desfacere a Republicii Moldova nu poate fi negat. Bucureștiul investește mai mult în domeniul social de la noi, se depun eforturi și bani, în măsura posibilităților, pentru crearea unui spațiu cultural și educațional comun, se fac primii pași, modești, spre unirea informațională, care e facilitată de limba română și de Internet, a fost construit un gazoduct Iași-Ungheni (cu contribuție financiară europeană), care va fi prelungit până
Sincer sau nesincer, Guvernul Filip cooperează cu guvernul de
Coordonatorul între București și Budapesta
De dragul stabilității, pentru a nu ceda Republica Moldova Rusiei, Victoria Nuland s-a întâlnit cu Plahotniuc
După Crimeea și războiul nedeclarat al Rusiei împotriva Ucrainei, plecarea trupelor ruse devine imperioasă. Că e sinceră sau nu, declarația Parlamentului în această privință era principială. Ca și neacceptarea rolului de „pacificator” pe care îl pretinde Rusia în regiune. A spune că sunt acțiuni „egale cu zero” înseamnă a vorbi în dodii. La întoarcerea premierului Rogozin din drum a participat nu numai Bucureștiul, ci și Budapesta, fapt care ar sugera o coordonare a acțiunilor între ele, și acest coordonator, are dreptate Petru Bogatu, se află mai curând
Perspectiva reunirii nu le surâde unor lideri europeni
Între stabilitate și „revoluție”
Printre jucători de șah politic în Republica Moldova își face loc, după 2014, și Ucraina. Un stat-marionetă rusească în coasta ei prezintă un pericol de moarte pentru ea. Aceasta o apropie și de România. Deocamdată, influența Kievului în interiorul Republicii Modova e modestă, dar ar putea crește în viitor. Ucraina va căuta să-și facă loc în sufletele celor câteva sute de mii de ucraineni moldoveni, care azi se află sub influența Rusiei.
Soluția temporară se vrea permanentă
Cu excepția logică a Rusiei, Plahotniuc a fost acceptat de ceilalți jucători ca o soluție temporară, cu anumite condiții. Fiind conștient că nu poate supraviețui ca politician fără sprijinul lor, liderul PD a promis că le va îndeplini, și, în aparență, se ține de cuvânt, dar cu amânări cât mai lungi posibile pe unele direcții, implementarea legilor rămânând în continuare o problemă, după cum a menționat și Ambasadorul american, James Pettit. Schimbarea surprinzătoare, forțată, a sistemului electoral în folosul PD a fost un semnal către București, Washington și Bruxelles că Plahotniuc nu vrea să plece după 2018. El are un vis, dorește fierbinte să se legitimeze prin votul majorității, ca liderii europeni să nu se eschiveze de la propunerile de a se întâlni cu el.
Formal, procedurile democratice de introducere a votului mixt au fost respectate, de aceea Bucureștiul oficial nu s-a pronunțat împotriva schimbării, ci a salutat acest fapt. Washingtonul și-a exprimat dezacordul public, dar, spre deosebire de Bruxelles, fără prea multe emoții și avertismente. Bruxelles-ul rămâne să decidă dacă îl preferă pe „stabilul” Plahotniuc sau imprevizibilul Dodon, din spatele căruia se ițește Rusia. Unii consideră că pericolul rusesc este exagerat, că Plahotniuc îl manipulează pe Dodon în interesul său. Dar dacă nu îl manipulează? Decizia este cu atât mai dificilă cu cât Bruxelles-ul se află sub presiunea opiniei publice și a unor partide cu relații în spațiul Republicii Moldova, care văd în mod justificat șansele electorale diminuate pentru formațiunile mici. Va reuși sau nu șantajul lui Plahotniuc? Problema nu e în faptul că nu ar exista ac de cojocul lui, ci dacă e obligatoriu să-l aplice. Răspunsul întârzie, actorii principali mai deliberează.













































































