Tragedie // Milioane de flori pentru cei spulberați de tren
Promisiune // La doi ani de la teribilul accident de la Bulboaca care a curmat opt vieți omenești, autoritățile nu au instalat încă bariere automatizate așa cum au promis
La doi ani de la groaznicul accident produs pe calea ferată, când un tren a spulberat un microbuz și au decedat opt persoane, rudele celor decedați nu-și revin din depresie. Fac mormane de flori și coroane la monumentul instalat la locul tragediei și spală cu lacrimi fotografiile celor opt victime, imortalizate în sculptură. Mihail Cupcinenco și-a pierdut la 1 noiembrie 2011, în accidentul de la Bulboaca, patru persoane dragi sufletului și spune că mai vine aici doar pentru a le aduce flori rudelor decedate. Uneori îl ia de mânuță și pe nepoțelul său care a rămas orfan de mamă la doar un an și patru luni și care abia acum își dă seama de ce îl aduce bunelul pe această porțiune de cale ferată. „Și eu am rămas orfan de rude. Au murit atunci trei nepoate și nora care îmi erau ca fiicele”, suspină Mihail Cupcinenco.
Îi vorbesc nepoțelului despre mama
La 1 noiembrie el va veni din nou la locul tragediei împreună cu soția, fiul și nepoțelul, dar și alte familii care și-au pierdut rudele în accident. Un preot va oficia o slujbă de pomenire la trecerea peste calea ferată, iar apoi vor merge să sfințească mormintele răposaților. „Am pus toți împreună bani și am ridicat acolo, la Bulboaca, un monument. Timp de doi ani este întotdeauna acoperit cu flori. Altceva ce putem face ca să-i pomenim? Nepoțelului îi vorbim mereu despre mama sa, că a rămas orfan, sărmănelul, la un an și patru luni. Acum îl creștem noi cum putem”, povestește Mihail Cupcinenco.
Supărați rău pe șofer
Bărbatul nu l-a iertat pe șoferul microbuzului care se face vinovat de moartea a opt persoane și consideră că sentința de condamnare pe care a primit-o acesta este prea mică. „Nouă ani și jumătate pentru opt vieți. Prea puțin. Nu mi-e milă de el, pentru că accidentul nu a fost întâmplător. Trenul nu este o vrăbiuță să nu-l vezi. L-a împins păcatul să meargă la roșu, să suporte consecințele. E vinovat, dar puțin îi pasă. Să fi văzut cum umbla liber și gătit prin sat înainte de a fi judecat, de parcă nu s-a întâmplat nimic”, povestește cu durere nea Mihail.
Asistentul social din localitatea Șerpeni, de unde este originar șoferul și toate victimele accidentului din 2011, a precizat că bărbatul creștea singur trei copii, iar după ce a fost condamnat, doi minori au ajuns la orfelinat. Pe de altă parte, compania de transporturi care administra ruta de microbuz Chișinău-Șerpeni nu a fost penalizată după accident și nici nu și-a îndeplinit obligațiile de despăgubire materială a familiilor îndurerate. Instanța de judecată l-a obligat anul trecut pe agentul economic să-i achite familiei Cupcinenco 20 de mii de lei, dar banii așa și n-au ajuns la ei.
Bariere la cele mai periculoase treceri
Mihail Cupcinenco și-a amintit și despre promisiunea autorităților de după tragedie, că vor instala în scurt timp bariere la trecerea de cale ferată de la Bulboaca. S-a bucurat să afle că ideea va fi realizată măcar cu doi ani întârziere. „Dacă va fi barieră, poate vom evita nenorocirile”, afirmă nea Mihail. Potrivit viceministrului Transporturilor, Vladimir Cebotari, până la sfârșitul anului urmează să fie instalate două bariere automatizate la trecerile de cale ferată din Bulboaca și Mereni, unde au avut loc tragedii rutiere. Autoritățile au desfășurat deja licitația și au selectat compania care va proiecta lucrările, iar echipamentul va fi cumpărat în scurt timp.
20 de milioane de lei pentru bariere automatizate
„Vor fi proiectate 20 de treceri de cale ferată din republică. Valoarea contractului pentru executarea lucrărilor de proiectare este de 1 631 977 lei, dar până la finele anului 2013 vom reuși să instalăm bariere doar la Bulboaca și Mereni. Echipamentul va fi cumpărat după finalizarea lucrărilor de proiectare, când va fi stabilit costul acestuia și cel al lucrărilor de construcție și instalare. Calea Ferată a Moldovei a primit 20 de milioane de lei pentru acest proiect”, a precizat Cebotari. Administrația locală va trebui să-și dea acordul pentru amenajarea trecerilor automatizate peste calea ferată și să autorizeze construcția. Deocamdată, primarii localităților nu cunosc nimic despre intenția Ministerului Transporturilor. „Nu am primit nicio solicitare să contribuim cu ceva la implementarea proiectului. Se vorbește de mult despre instalarea barierelor, dar nu se face nimic. Știu că au instalat un indicator „Stop” și o cameră video de supraveghere în locul unde a fost accidentul”, afirmă primarul satului Merenii Noi, Lilia Antoci.
Tragedia din Mereni
O barieră la trecerea de cale ferată vor să vadă cât mai repede și familiile care și-au pierdut anul trecut rudele în accidentul rutier produs la Mereni. La 4 noiembrie 2012, un microbuz cu nouă pasageri la bord, care se întorceau de la o nuntă, a fost lovit în plin de un tren. Patru persoane au decedat, iar celelalte au ajuns în stare gravă la spital. Alina Tătaru, o tânără de 21 de ani care a văzut moartea cu ochii, mai are și astăzi crize când în față îi apare trenul ucigaș. „Când ajung la o trecere peste calea ferată, încep să plâng și automat mă uit prin părți. Întotdeauna mi se pare că trenul este în spatele meu. Evit să merg la locul tragediei”, ne spune Alina. Fata a stat luni în șir în spital și a suferit trei intervenții chirurgicale la bazin, iar acum a revenit la studii, la universitate.
„Doamne, cât de greu mi-a fost să învăț de la zero să merg, dar mă bucur că am rămas în viață. Nu-l judec pe șofer. Chiar dacă a mers la roșu, cred că a fost o întâmplare nefericită. Mi-e milă de el, că e tânăr, are soție și copil. Nu-i cer despăgubiri materiale, iar autoritățile vor decide dacă merită închisoare”, spune Alina, adăugând că nu vrea să fie târâtă prin instanțele de judecată și nu vrea să răscolească amintirile legate de accident.
În așteptarea sentinței
Deocamdată, dosarul penal deschis pe numele șoferului care a produs accidentul de la Mereni nu a fost examinat în instanță. Procurorul Roman Dorogan din Anenii Noi ne-a confirmat că dosarul a ajuns pe masa judecătorilor, doar că ședințele au fost amânate la solicitarea unei companii de asigurări care este obligată să achite despăgubiri victimelor accidentului. „Acum, judecătorul și procurorul care se ocupă de caz sunt în concediu. Probabil ședința de judecată se va desfășura în cea de-a doua jumătate a lunii octombrie”, a precizat Dorogan.
FOTO // Cel mai COSTISITOR proiect de infrastructură rutieră din raionul Orhei a fost finalizat: Leagă satele Tabăra și Vatici
Fonduri facultative de pensii, în R. Moldova
Banca Națională a Moldovei a încheiat un memorandum de înțelegere cu banca centrală a Ungariei