DOC, INFOGRAFIC // INVESTIGAȚIE: Aeroportul off-SHOR via Rusia
13429
SCHEME // Investițiile de la Aeroportul Internațional Chișinău, concesionat unui off-shore britanic, pleacă în firme apropiate businessmanului Ilan Șor, președinte al Consiliului de administrare al „Avia Invest”
Concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău (AIC) este una dintre cele mai controversate „afaceri” încheiate de Guvernul R. Moldova în ultimii ani.
Deși la concurs au fost invitate cinci companii de talie europeană, cu experiență în activitatea aeroportuară, comisia de concurs a ales o companie anonimă, fondată de un aeroport din Rusia și o uzină rusească de producere a locomotivelor, care în scurt timp au cedat „afacerea” unui off-shore.
Astăzi, investițiile în modernizarea Aeroportului se fac, în mare parte, tot din banii proveniți din activitatea AIC, transferați pe conturile unor companii apropiate lui Ilan Șor.
„Afacerea” AIC
- Un concurs opac, câștigat de o firmă fondată cu doar câteva zile înainte și administrată de persoane care își ascund interesele în companii off-shore cu capital statutar de o sută de lire sterline;
- Un contract plin de capcane legale pentru stat, cu obligații financiare de 244 de milioane de euro și profituri de peste jumătate de miliard de euro pentru cesionar;
- Investiții făcute cu întârziere și prin intermediul unor companii-satelit, fondate de același cerc de interese;
- Dosare penale la Centrul Național Anticorupție (CNA) și acuzații, neprobate încă, lansate de directorul instituției, Viorel Chetraru, de implicare a concesionarului în schemele de furt de la Banca de Economii și Unibank.
În pofida acestor ilegalități, comisia guvernamentală, creată în vara acestui an la indicația premierului Valeriu Streleț, a ajuns la concluzia că Guvernul nu are nicio „portiță” pentru a rezilia contractul păgubos pentru stat.
Investitorul de peste noapte
Acum doi ani, Guvernul R. Moldova a luat o decizie scandaloasă, prin care și-a atras critici din partea societății, de a transmite în concesiune, pe un termen de 49 de ani, Aeroportul Internațional Chișinău.
Precizăm că, în studiul de fezabilitate elaborat de Agenția Proprietății Publice, se propunea concesionarea aeroportului pe doar 20-25 de ani, argumentându-se prin faptul că nu există cazuri în lume (cu excepția unui aeroport din Albania) unde Aeroportul principal al statului să fie transmis în concesiune pentru jumătate de secol. Guvernul moldovean a riscat să fie primul, iar singurul aeroport internațional din R. Moldova a încăput pe mâinile unei firme fondate peste weekend de două companii rusești, folosite, după cum s-a dovedit ulterior, doar pe post de „pistă de decolare” pentru interesele unor businessmeni locali, care se ascund astăzi în spatele unor off-shore-uri britanice și olandeze.
Asociația persoanelor juridice „Avia Invest”, fondată de „Habarovski Aeroport” și „Kolomenski Zavod”, pe 2 august 2013 (vineri – n.r.), și-a depus actele de participare la concursul de concesionare pe 5 august (luni), data-limită.
Pe 30 august, Agenția Proprietății Publice, în persoana vicedirectorului Angela Susanu, semna deja contractul de concesionare a Aeroportului cu SRL „Avia Invest”, o firmă cu același nume, dar care nu a participat la concurs, în schimb avea în calitate de fondatori aceleași companii rusești.
Din off-shore în off-shore
În doar doi ani de zile, SRL „Avia Invest” și-a schimbat de trei ori proprietarii. La șase luni de la semnarea contractului de concesionare a Aeroportului, din fondatorii „Avia Invest” s-a retras „Kolomenski Zavod”, parte din grupul rusesc „Transmasholding”, cel mai mare producător de locomotive, vagoane şi material rulant feroviar din Rusia.
Printre acţionarii grupului se numără şi Serghei Glinca, un prosper om de afaceri moldovean. Uzina și-a cedat cele 50 la sută din acțiuni off-shore-ului britanic „TB TEAM Management LLP”. Chiar dacă modificările au fost efectuate în registrul de stat al persoanelor juridice pe 17 februarie 2014, CNA a stabilit că tranzacția de vânzare-cumpărare a părții sociale din „Avia Invest” a avut loc pe 30 august 2013, chiar în ziua în care a fost semnat contractul de concesionare a Aeroportului.
Peste doar două zile, pe 19 februarie 2014, off-shore-ul își cedează pachetul de acțiuni unei companii rusești fondate cu o lună mai înainte, „Komaksavia”, care preia și 45 la sută din acțiunile ce aparțineau „Habarovski Aeroport”.
Astfel, firma de la Moscova, cu un capital social de 1 300 de euro, a devenit peste noapte deținătoarea unui pachet de 95% din acțiunile „Avia Invest”, cu un capital social de 85 de milioane de lei.
Singurul acționar al „Komaksavia” este astăzi același off-shore britanic, „TB TEAM Management LLP”, fondat în septembrie 2012 și care are un capital social de o sută de lire sterline.
Potrivit unui extras al Camerei de Înregistrare din Marea Britanie, fondatori și asociați ai firmei sunt alte două off-shore-uri: „Dylox United LTD” (Insulele Virgine Britanice) și „ValtaraA.v.v.” (Olanda), acestea, la rândul lor, fondate de alte off-shore-uri. Chiar dacă raportul de înregistrare a firmei ar trebui să conțină și semnături ale persoanelor autorizate din cadrul companiei, câmpurile respective au rămas goale.
A încercat să șteargă urma
Pe 29 septembrie curent, „TB TEAM Management LLP” a publicat un anunț în „Monitorul Oficial” din Londra de inițiere a acțiunilor de radiere a companiei. Peste doar o săptămână, pe 6 octombrie, off-shore-ul care controlează „Avia Invest” s-a răzgândit și a anunțat despre încetarea acțiunii de radiere. Toate acestea se întâmplau în timp ce la Chișinău, la indicația premierului Valeriu Streleț, a fost creat un grup de lucru care să caute soluții pentru rezilierea contractului de concesionare a Aeroportului.
De altfel, raportul confidențial al Comisiei privind evaluarea contractului de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău arată că unul dintre motivele viabile pentru rezilierea contractului de concesionare a Aeroportului este că SRL „Avia Invest” nu a participat la concursul de concesionare a Aeroportului în calitate de subiect distinct.
Tăinuirea cedării calității de asociat de către „Kolomenski Zavod” în cadrul SRL „Avia Invest” a fost un alt motiv serios pentru rezilierea contractului de concesionare, acțiunile puteau fi calificate drept „comportament dolosiv” (n.r. - rea-credință), dar Guvernul nu a reacționat la timp. Codul Civil prevede un termen de prescripție de cel mult șase luni pentru intentarea acțiunii de declarare a nulității contractului în baza acestui fapt, care a expirat în august 2014.
Investiții în avans
Există mari întrebări legate și de investițiile care se fac la Aeroport. Potrivit contractului de concesionare, până în august 2015, „Avia Invest” ar fi trebuit să execute aici lucrări în valoare de 45,1 milioane de euro. Prima etapă a investițiilor include lucrări de îmbunătățire și extindere a terminalului, modernizarea pistei, reconstrucția căilor de rulare, a sistemului de iluminat și a celui de canalizare, construcția unei parcări noi de 24 de mii m.p.
Potrivit unui răspuns oficial oferit de Ministerul Economiei, la 3 septembrie curent, Comisia de monitorizare a concesiunii a constatat și a acceptat lucrări în volum de 16,780 de milioane de euro, executate în 2014. Cât privește lucrările executate în acest an, „conform prevederilor contractului, acestea urmează a fi verificate în 2016”, se arată în răspunsul primit de la minister.
În raportul secret întocmit de comisia creată la indicația prim-ministrului sunt indicate însă alte cifre. Astfel, Inspecția Financiară a constatat că, din totalul lucrărilor în valoare de 46,3 milioane de euro raportate de „Avia Invest”, au fost facturate cheltuieli de 10,2 milioane de euro și date în exploatare lucrări de doar 1,2 milioane de euro.
Venituri și împrumuturi suspecte
Din cele 46,3 milioane de euro investite, 29,997 de milioane de euro reprezintă resurse proprii, obținute din administrarea Aeroportului, iar 16,344 de milioane de euro - un împrumut primit de „Avia Invest” de la OOO „Aрсеналь-Капитал” din Rusia.
Împrumutul, în valoare totală de 27 de milioane de euro, a fost oferit pe 18 iulie curent, în condiții extrem de avantajoase, pe un termen de zece ani, la o dobândă de 3% anual. Firma „Aрсеналь-Капитал” a fost creată în toamna anului trecut și este specializată în intermedieri financiare (!).
Centrul Național Anticorupție nu exclude faptul că acest împrumut ar putea reprezenta o schemă prin care banii obținuți din credite neperformante de la Banca de Economii și Banca Socială au ajuns să fie investiți la Aeroport.
Am încercat să contactăm reprezentanții firmei „Aрсеналь-Капитал”, dar la numărul de telefon indicat la contactele companiei nu a răspuns nimeni.
Cât privește investițiile din surse proprii, potrivit documentelor de care dispune Ziarul NAȚIONAL, din noiembrie 2013 și până în mai 2015, SRL „Avia Invest” a înregistrat încasări, din administrarea Aeroportului, de peste 812,7 milioane de lei, sau circa 38 de milioane de euro. (Mai multe despre veniturile companiei citiți în ediția de săptămâna viitoare a Ziarului NAȚIONAL)
13 milioane de euro pentru o firmă „fantomă”
De toate lucrările de construcții și modernizare la AIC se ocupă firma de construcții „Exfactor Grup”, angajată de „Avia Invest” în calitate de antreprenor general.
În perioada în care firma s-a apucat de lucrări, fondatorul „Exfactor Grup”, Vladimir Tonu, a creat o nouă companie, „Exfactor Grup Construct”, care a preluat afacerile cu „Avia Invest”.
Din vara anului trecut și până anul acesta, „Avia Invest” i-a transferat firmei lui Tonu circa 20,683 de milioane de euro pentru lucrările de la Aeroport, iar pe 19 decembrie 2014, „Avia Invest” și-a luat angajamentul de a mai transfera firmei încă 262,8 milioane de lei, plată în avans.
În aceeași zi, „Exfactor Grup Construct” a semnat un contract prin care aceste 262,8 milioane de lei au fost transferate în avans companiei „Aviaconsulting” care și-a luat angajamentul să livreze 21905,7 tone de bitum, chiar dacă printre genurile de activitate declarate se regăsesc prestarea serviciilor aviatice și de consultanță, nu și lucrări de construcții.
Până în vara acestui an, compania nu livrase încă niciun gram de bitum.
Potrivit datelor de la Camera Înregistrării de Stat, „Aviaconsulting” a fost fondată pe 30 septembrie 2014, cu două luni înainte de a deveni subantreprenor la Aeroport.Firma îl are în prezent în calitate de fondator și administrator pe cetățeanul rus Vladimir Țițenia, care administrează în Rusia o altă companie, „Promgarant”, care își are sediul lângă Ambasada R. Moldova la Moscova, pe str. Kuznețki Most 21/5.
Anterior, presa de la Chișinău a scris despre faptul că IlanȘor, în prezent președinte al Consiliului de administrare al „Avia Invest”, de asemenea deține mai multe companii cu sediul în clădirile de lângă Ambasada moldovenească din Rusia.
La momentul înregistrării, „Aviaconsulting” a avut însă un alt administrator. Este vorba despre Halter Mathias, care în prezent deține funcția de manager în compania de asigurări a lui Ilan Șor, „Klassika Asigurări”.
„Nu am știut nimic”
Ziarul NAȚIONAL a încercat să contacteze reprezentanții companiei „Aviaconsulting”. La sediul firmei, indicat la momentul înregistrării, pe str. Zimbrului 10 A din Chișinău, unde se află Școala Antropologică a lui Marc Tkaciuk, am fost asigurați că firma „Aviaconsulting” nu are niciun oficiu. Mai mult, reprezentanții firmei „Dessa International”, proprietara clădirii, ne-au spus că prima dată aud despre această companie.
Nici la numerele de telefon ale firmei din Rusia, administrată de Țițenia, nu a răspuns nimeni.
Contactat de Ziarul NAȚIONAL, directorul „Exfactor Grup Construct”, Vladimir Tonu, ne-a explicat că au contractat compania „Aviaconsulting”, pentru că aceasta a propus cel mai bun preț pentru bitum.
„Noi am cumpărat bitum din mai multe surse, inclusiv de la „Aviaconsulting”, o companie ruso-moldovenească, din câte am înțeles. Ei au un contract exclusiv de a ne aduce și a ne pune la dispoziție unele materiale de construcție pe care le vor folosi anul viitor uzina de asfalt și uzina de beton. Conform contractului semnat cu „Strabag”, aceștia nu și-au luat responsabilitatea cu aprovizionarea, dar ne-au dat voie nouă să facem aprovizionarea uzinei de beton, iar ei se ocupă doar de prelucrare și instalare”, ne-a declarat Tonu.
Șeful „Exfactor Grup” ne dă asigurări că nu a știut despre existența unei legături între „Aviaconsulting” și Ilan Șor și că nu a fost influențat pentru a contracta această companie, despre care spune că, deși a luat banii încă la începutul acestui an, urmează să aducă bitum abia anul viitor.
Lucrări fără proiecte și autorizații
Ceilalți bani, primiți de la „Avia Invest”, „Exfactor Grup” i-a împărțit cu subantreprenorii angajați. „Marea majoritate a banilor pe care îi primim de la antreprenor pleacă mai departe. La noi vor rămâne sub 5%. Așa a fost condiția finanțatorilor, profituri puține și calitatea materialelor - cea mai înaltă”, recunoaște Tonu.
Chiar dacă Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor (MDRC) afirmă că mai multe dintre lucrările de la Aeroport au fost efectuate în lipsa proiectelor și a autorizațiilor de construcții, iar Inspecția de Stat în Construcții anunță că se află în incapacitate de a verifica lucrările, din motiv că nu îi este oferit accesul la documente, Tonu respinge acuzațiile. Potrivit lui, „Avia Invest” dispune de un document oficial eliberat de MDRC prin care i se oferă dreptul de a efectua proiectarea și executarea lucrărilor în paralel, pentru a nu permite stoparea lucrărilor.
Ziarul NAȚIONAL a solicitat conducerii companiei „Avia Invest”, inclusiv lui Ilan Șor, o opinie vizavi de proprietarii din off-shore ai companiei și modul în care se fac investițiile la AIC.
Până la închiderea ediției nu au primit însă un răspuns, de aceea vom reveni cu poziția acestora în ediția de săptămâna viitoare a Ziarului NAȚIONAL.
Condiții contractuale în favoarea investitorului
Contractul de concesiune a AIC conține mai multe „capcane” și prevederi dezavantajoase pentru stat. Astfel, contractul prevede un termen de doi ani pentru realizarea investițiilor din prima etapă. Un alt punct din contract oferă 48 de luni pentru darea în exploatare a lucrărilor de construcție. Peste încă 36 de luni, statul este în drept să ceară rezilierea contractului, dacă „Avia Invest” nu va face investițiile promise în prima etapă. Asta se poate întâmpla abia în 2020. Într-un răspuns oficial pentru Ziarul NAȚIONAL, Ministerul Economiei explică de ce a fost oferit concesionarului un termen atât de mare pentru remedierea situației: „Termenul a fost oferit, reieșind din specificul contractului care este de lungă durată”.
Printr-un alt punct din contract, Guvernul s-a angajat să mențină toate taxele aeronautice pe întreaga perioadă de valabilitate a contractului, inclusiv tariful de 9 euro pentru modernizarea Aeroportului. Această taxă a fost inclusă în 2008, când Aeroportul a contractat credite de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Europeană de Investiții. Obligațiunile pentru aceste credite au fost stinse în totalitate, respectiv taxa urma a fi anulată. Introducerea ei în contractul de concesionare s-a făcut în mod abuziv, constată Centrul Național Anticorupție.
Contractul îl obligă pe concesionar să facă investiții în Aeroport până în momentul în care va fi atins un flux anual de pasageri de 3,2 milioane. Dacă se vor menține tendințele actuale, acest flux va fi atins până în anul 2026, astfel încât, în următorii 36 de ani, „Avia Invest” nu va fi obligat să facă lucrări de modernizare.
Ziarul NAȚIONAL a încercat să afle cine sunt autorii contractului de concesionare. În răspunsul oficial primit de la Ministerul Economiei, suntem informați că din comisia care a elaborat textul au făcut parte reprezentanți ai ministerelor Finanțelor, Economiei, Justiției, Transporturilor, Construcțiilor și ai Agenției Proprietăți Publice și Aeroportului, fără a fi indicate numele acestora.
La cererea repetată de a ne fi comunicate numele, reprezentanta Agenției Proprietății Publice, Maria Șendilă, care a pregătit răspunsurile la solicitarea noastră oficială, a refuzat să ne spună. Precizăm că funcționara este secretara Comisiei de monitorizare a concesiunii aeroportului.
Angela Susanu, vicedirectorul APP, care a semnat contractul de concesionare, a refuzat să discute cu Ziarul NAȚIONAL.
****
La concursul pentru concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău au existat șapte concurenți. Pe lângă companiile din Rusia, au râvnit să administreze AIC: Aeroportul din Paris, „Heathrow Airport Holdins” din Marea Britanie, „Flughafen Wien AG” din Austria, „AENA International” din Spania și „Houston System Aeroportuar”, SUA.
****
În perioada 2013-2015, „Avia Invest” a procurat servicii de asigurare în valoare de peste 15 milioane de lei de la „Klassika Asigurări”, companie care aparține lui Ilan Șor, tot el președinte al Consiliului de administrare al „Avia Invest”.
(Va urma)
Investigaţia este realizată în cadrul Proiectului „Shining a Light on Corruption in Moldova” desfăşurat de Centrul de Investigaţii Jurnalistice şi Freedom House, cu sprijinul financiar al Ministerului de Externe al Regatului Norvegiei.
Mariana Rață, Stela Mihailovici
05.12.2025
17:19
3575
Moldova lansează o strategie inovatoare pentru creșterea exporturilor de struguri: investiții masive și adaptare climatică în prim-plan
05.12.2025
17:17
1164
MAIA ia măsuri ferme împotriva abuzului termenilor „eco–bio–organic” în sectorul agroalimentar
05.12.2025
16:22
1156
Moldova face pași importanți în integrarea europeană a infrastructurii de transport
05.12.2025
13:44
969
Ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării lansează analiza OCDE asupra politicii investiționale în Moldova
05.12.2025
12:39
1046
Ministrul Energiei detaliază strategia Republicii Moldova pentru alinierea completă la standardele energetice europene
05.12.2025
12:00
909
Ziua Mondială a Solului: Eforturile Moldovei pentru protejarea resurselor vitale și durabilitatea urbană
05.12.2025
11:01
747
Lansarea analizei OCDE: O nouă perspectivă asupra politicilor investiționale în Moldova
05.12.2025
10:52
748
Fonduri avantajoase pentru 250 de afaceri agricole prin Programul FCA în 2025
05.12.2025
10:08
859
Secretarul de stat Mircea Păscăluță prezintă progresele Moldovei în transporturi la reuniunea de la Bruxelles
04.12.2025
18:26
966
Planuri ambițioase pentru creșterea independenței energetice: Linia electrică Strășeni-Gutinaș, un pas crucial în securitatea energetică a Moldovei, susținută de un grant american de 130 milioane dolari
08.12.2025
02:44
339
Liberalii câștigă bătălia pentru Primăria Bucureștiului, înfrângând extrema dreaptă și consolidând poziția coaliției pro-europene
07.12.2025
23:57
437
Vicepremierul Popșoi: 107 milioane de dolari în criptovalută destinate destabilizării Moldovei, blocată de autorități
07.12.2025
22:55
440
Giorgia Meloni reafirmă sprijinul Italiei pentru Ucraina și anunță ajutoare de urgență în urma unei convorbiri cu Zelenski
07.12.2025
20:23
483
Kremlinul laudă noua strategie de securitate a SUA pentru alinierea cu viziunea Rusiei în contextul internațional complex
07.12.2025
18:25
750
Ghid meteo pentru Republica Moldova: 8-14 decembrie 2025
07.12.2025
17:24
707
Trump Jr. sugerează că SUA ar putea opri ajutorul militar pentru Ucraina și critică corupția din țară
07.12.2025
12:53
1305
SUA și Rusia aproape de un acord istoric pentru pace în Ucraina: Viitorul Donbasului și centrala Zaporojie, ultimele obstacole
07.12.2025
11:51
776
Cernobîl în pericol: structura de protecție și-a pierdut eficiența după bombardamentele din februarie
07.12.2025
08:53
1068
Kremlinul salută retragerea Rusiei din lista amenințărilor din strategia de securitate a SUA
07.12.2025
08:43
947
Secretarul Apărării, Pete Hegseth, sub presiune din cauza scandalului Signal și atacurilor controversate asupra navelor de trafic de droguri
07.12.2025
08:35
812
Negocierile de pace din Miami între SUA și Ucraina, fără progrese semnificative asupra garanțiilor de securitate și chestiunilor teritoriale
07.12.2025
08:31
734
Horoscopul zilei 07.12.2025
07.12.2025
05:40
1312
UE și G7 pregătesc interdicția serviciilor maritime pentru exporturile petroliere ale Rusiei, înlocuind plafonul de preț pentru a reduce veniturile de război ale Moscovei
07.12.2025
01:36
939
Hamas pregătit să cedeze armele cu condiția retragerii armatei israeliene din Fâșia Gaza
06.12.2025
21:18
1064
Zelenski și trimisul special american discută despre pași concreți pentru pacea durabilă în Ucraina
06.12.2025
20:42
1022
Schimbări ușoare în vremea din Republica Moldova pe 07.12.2025
06.12.2025
19:23
1100
R. Moldova solicită sprijin energetic din România după atacurile asupra infrastructurii din Odesa
06.12.2025
19:18
1076
Macron discută la Londra cu Zelenski și liderii europeni despre sprijinul pentru Ucraina și securitatea europeană
06.12.2025
15:51
1393
Ucraina, lovită de atacuri masive cu drone și rachete rusești: milioane de oameni fără căldură și apă
06.12.2025
13:50
1479
PREMIU // North Bucharest Investments, fondată de Vlad Musteață, desemnată „Best Residential Real Estate Agency 2025” în România
06.12.2025
10:52
1193
Prezența submarinelor rusești în Marea Baltică devine rutină pentru marina suedeză: Un nou submarin Kilo construit anual de Moscova atenționează Suedia asupra riscurilor emergente din regiune
06.12.2025
08:46
1081
Horoscopul zilei 06.12.2025
06.12.2025
08:24
984
Atac nocturn cu rachete și drone în Kiev: Trei răniți și pagube semnificative
06.12.2025
07:36
1329
Vaccinurile cu ARN mesager anti-Covid demonstrează siguranță pe termen lung în Franța, conform unui studiu amplu
06.12.2025
07:11
1212
Protecția reactorului de la Cernobîl grav afectată de un atac cu dronă
06.12.2025
06:03
1081
SUA și Ucraina în discuții intense la Miami privind planul de pace propus de Trump
Liberalii câștigă bătălia pentru Primăria Bucureștiului, înfrângând extrema dreaptă și consolidând poziția coaliției pro-europene
Vicepremierul Popșoi: 107 milioane de dolari în criptovalută destinate destabilizării Moldovei, blocată de autorități
Giorgia Meloni reafirmă sprijinul Italiei pentru Ucraina și anunță ajutoare de urgență în urma unei convorbiri cu Zelenski
Kremlinul laudă noua strategie de securitate a SUA pentru alinierea cu viziunea Rusiei în contextul internațional complex
1 MDL
1 EUR
19.82
1 USD
17.02
1 RON
3.89
1 RUB
0.22
1 UAH
0.41



Inapoi














