11:32:08 20.04.2024
Stiri

Femeile, DISCRIMINATE în manualele moldoveneşti

Social 20.09.2014 12:01 Vizualizări1989 Autor: Polina Cupcea
Femeile, DISCRIMINATE în manualele moldoveneşti


Valorificare: Femeile și bărbații nu sunt prezentați pe picior de egalitate în unele manuale școlare din R. Moldova

Multe dintre stereotipuri pot fi transmise și prin intermediul sistemului educațional. Studiile arată că unele manuale școlare sunt alcătuite astfel, încât modelele masculine sunt mult mai prezente și mai bine valorizate, rolurile femeilor reducându-se la cele din sfera vieții private. Autorii studiilor sunt de părere că aceste idei îi îndoctrinează pe elevi și că manualele ar trebui revizuite.

Mama - la bucătărie, tata - în fruntea țării

Manualele de Limba şi literatura română, Educație Civică, Istoria Românilor nu promovează îndeajuns drepturile omului, cum ar fi egalitatea de gen, potrivit unui studiu elaborat de Centrul de Informare pentru Drepturile Omului (CIDO). Femeia este prezentată ca fiind sensibilă, în timp ce tatăl este cel mai puternic om din lume, are întotdeauna o carieră și poate rezolva tot ce ea nu reușește.

Astfel, au fost depistate mai multe concepte sexiste, care oferă femeii anumite calități șablonarde, precum că femeia este casnică, pregătește masa pentru sărbători, roagă copiii să o ajute, iar prezența bărbatului în aceleași ipostaze lipsește.

Raportul scoate în evidență și faptul că practic în toate manualele protagoniştii, persoanele notorii prezentate sunt bărbaţi. Lucrările studiate în cadrul orelor de „limbă şi literatură română” sunt scrise de bărbaţi în mare parte. Spre exemplu, lista poeţilor numiţi „purtători ai tezaurului literaturii noastre” din manualul de Limba și literatura română pentru clasa a 12-a este compusă doar din bărbaţi. Astfel, femeile sunt slab sau chiar deloc prezentate ca fiind persoane notorii, personalităţi originale şi puternice, care pot servi drept exemplu bun de urmat.

Peste tot... bărbații

Totodată, și în manualul de Educație Civică pentru clasa a 5-a, citatele, operele de literatură și artă, istoriile de succes sau de viață și protagoniștii acestora – aproape toate aparțin bărbaților. O singură excepție constituie imaginea și istoria cântăreței Sudha Chandran care a reușit să se impună în cariera de dansatoare, după ce a suferit un grav accident și a pierdut un picior.

„Tema este extrem de veche. Femeile au luptat pentru drepturile lor foarte mult timp. În R. Moldova, abordarea acestui subiect a rămas în urmă. Ca să schimbi o societate, trebuie să le dai copiilor o instruire ca atare, altfel nu are rost să aștepți că lucrurile se vor schimba de la sine. Și când vorbim de egalitate de gen, asta înseamnă șanse egale. Nu discutăm despre faptul că bărbatul trebuie să fie ca femeia sau viceversa”, a menționat una dintre autoarele studiului, Mihaela Ajder.

Materialul manualului Istoria contemporană a românilor, cl. a 12-a, este prezentat dintr-o perspectivă androcentristă (centrată pe bărbaţi). Astfel, femeile lipsesc nu numai la descrierea domnitorilor ţărilor (care datorită regulilor de moştenire regală erau numai bărbaţi), dar şi la descrierile rare ale vieţii sociale, culturale, artistice. Unul dintre autorii manualului, Pavel Cerbușcă, a specificat că nu poți schimba istoria peste noapte sau să o falsifici, dacă femeile nu au fost în fruntea țării.

Și femeile au contribuit la dezvoltarea istoriei

„Dacă în societate a predominat dominanta masculină, asta nu e vina cuiva. Cam 95% în istorie se scrie despre bărbați, pentru că ei sunt conducători de stat, iar numărul femeilor în acest sens este foarte mic, precum regina Victoria sau Ecaterina a II-a”, a declarat Cerbușcă.

De partea cealaltă, Mihaela Ajder consideră această omisiune drept una stranie, deoarece se cunoaşte că femeile au contribuit la dezvoltarea istoriei, mai ales că sunt multe reprezentante ilustre, în privinţa cărora istoricii nu se grăbesc a face cercetări mai aprofundate: „În fiecare domeniu au existat femei remarcabile și noi am specificat în raport că nu trebuie să inventeze ceea ce nu există în istorie, dar să valorifice pe deplin ceea ce este. Sunt o mulțime de femei care au contribuit la dezvoltarea umanității. Unde sunt ele?”.

Manualele școlare vor fi revizuite?

Din 102 imagini ale oamenilor din manualul sus-menționat (poze fotografice, reproducţii de picturi etc.), în 78 de imagini (76,5%) sunt arătaţi numai bărbaţii, în patru imagini (3,9%) numai femeile şi în alte 20 de imagini (19,6%) - bărbaţii cu cel puţin o femeie. Această analiză cantitativă a imaginilor reconfirmă concluziile analizei cantitative a conţinutului. Autorii studiului au recomandat Ministerului Educației ca la elaborarea manualelor să participe și un expert în drepturile omului și discriminare, care lipsesc cu desăvârșire, fapt care a fost luat în considerare de autorități.

„S-a luat decizia ca în manualele școlare să apară teme sau anumite subiecte, studii de caz ce face mama în timpul când tata e pe câmpul de luptă. Să fie egalitatea demonstrată nu doar în sistemul politic, dar și în familie. Totodată, și în curricula de dirigenție s-au propus modificări, unde s-au introdus multe teme ce țin de sensibilitatea de gen”, a declarat Cerbușcă.

Aceleași recomandări au fost făcute și de Raportorul special ONU, Heiner Bielefieldt. Cu părere de rău, din acea listă lansată acum doi ani, niciuna din recomandări nu a fost implementată în sistemul educație, printre care eliminarea din manuale a oricărui material rasist sau materialelor care încurajează stereotipurile, intoleranța sau prejudecățile față de oricare grup minoritar, revizuirea în mod regulat a manualelor școlare etc.

Catinca Mardarovici, directoarea Clubului Politic al Femeilor „50/50”:

Autorii manualelor școlare trebuie să știe că suntem în secolul XXI, când lucrurile sunt tratate altfel. Trebuie să țină cont de angajamentele țării și principiile europene. Manualele nu trebuie să promoveze stereotipurile cu privire la rolul femeii în societate. De exemplu, se poate de scris și despre unica femeie deputat care a făcut parte din Sfatul Țării, Elena Alistar, lucruri pe care mulți nu le cunosc. Tindem să ne integrăm în Uniunea Europeană și nu putem să mai prezentăm istorii după criterii care s-au scris de-a lungul secolelor. Eu cred că noi avem o evoluție pozitivă în ceea ce privește dimensiunea de gen reflectată prin prisma manualelor, fiindcă am reușit în clasele primare să nu mai arătăm că mama pâine albă coace, iar tata stă cu ziarul în mână. Totuși, mai este mult de lucru, nu doar în acest domeniu.

Andrei Brighidin, membru al Consiliului pentru prevenirea şi eliminarea discriminării:

În manuale perpetuează stereotipurile și abordările patriarhale, iar în opinia mea acest lucru este incorect. Trebuie să schimbăm paradigma, ceea ce presupune revizuirea manualelor școlare și a practicilor din sistemul de învățământ, astfel încât să oferim oportunitatea ca atât băieții, cât și fetele să capete un spectru larg de abilități.


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

15.04.2024 09:20 Nicolae Negru Nicolae Negru // Simțul realității și...

12.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Recensământul ca o f...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md