Din ce motive sunt IRASCIBILI copiii de vârstă mică? Cum să reacționezi ca părinte


Îți sfidează regulile și nimic nu pare să-l facă să se comporte așa cum ți-ai dori? Este cazul unui număr mare de copii preșcolari și școlari mici.
În ultimii zece ani a crescut îngrijorător numărul cazurilor de copii furioşi, uşor de enervat, care ţipă când cer ceva sau când îşi susţin punctul de vedere, care execută comenzile invers şi sfidează sau refuză să se supună regulilor, atât acasă cât şi la grădiniţă sau la şcoală. Cel puțin aceasta este părerea doctorului în psihologie Geanina Cucu Ciuhan.
Cum să reacționezi corect ca părinte
Dacă ai încercat deja o mulțime de metode să corijezi comportamentul agresiv al copilului tău, fie că i-ai vorbit pe un ton calm, fie ai aplicat metode de disciplinare dure, pedepse de tot felul, află că în spatele agresivității celui mic se pot ascunde stări de anxietate şi o stimă de sine scăzută.
Studiile de specialitate din ultimii ani au relevat o legătură între tulburarea opoziționismului provocator la copiii preșcolari și fobie (95% la copiii de 3 ani) sau anxietate excesivă și de separație (95% la copiii de 5 ani).
„De regulă, metodele clasice sunt de natură a crește resentimentele copilului, care se manifestă din ce în ce mai violent și este tot mai greu de stăpânit.
Am constatat din practică faptul că atunci când intervenim asupra anxietăţii şi stimei de sine scăzute la aceşti copii, problemele de comportament se diminuează şi ele.
Altfel spus, aceste două componente de bază – anxietatea şi stima de sine scăzută – stau la baza furiei şi opoziţionismului copiilor preşcolari şi şcolarilor mici.
Ţinând cont de acest lucru, este foarte important pentru părinţi să apeleze la ajutorul specializat al psihologului atunci când copilul lor manifestă frecvent comportamente provocatoare şi crize de furie, evaluarea emoţională a copilului fiind esenţială în asemenea cazuri.
Programele corecte de psihoterapie în aceste cazuri includ psihoterapia copilului, psihoterapia familiei, observația sistematizată la școală și managementul comportamental al copilului în clasă, în strânsă colaborare cu educatorul sau învățătorul“, explică prof. univ. dr. Ciuhan.
Risc crescut de suicid
Dacă nu sunt luate măsuri pentru a ajuta copilul anxios sau cu o stimă de sine redusă, starea lui se poate agrava în timp, evoluând către depresie și gânduri de sinucidere. Doctorul în psihologie Geanina Ciuhan avertizează:
„Atunci când am făcut evaluarea psihologică a acestor copii am constatat că, pe lângă problemele comportamentale, apar (…) în cazurile mai grave elemente sau gânduri depresive și chiar gânduri de suicid. Lucrurile sunt cu atât mai grave cu cât vorbim despre copii de 6-7 ani cu idei destul de conturate de suicid“.
Sursa: clicksanatate.ro













































































