23:07:32 23.04.2024
Stiri

DEZVĂLUIRI: Cine i-a făcut lui Ilan Șor CADOU Aeroportul Internațional Chișinău: „Genial!”

Politică 03.07.2016 09:01 Vizualizări64965 Autor: Ziarul National
DEZVĂLUIRI: Cine i-a făcut lui Ilan Șor CADOU Aeroportul Internațional Chișinău: „Genial!”


Decizia de a concesiona Aeroportul Internațional Chișinău pentru 49 de ani a avut loc în mai multe etape, iar cel care a organizat concursul și a ales investitorul a fost Ministerul Economiei, condus de reprezentanți ai Partidului Democrat.

În „joc” a fost implicată și Curtea Constituțională.

În cadrul unei emisiuni la N4, fostul ministru al Educației, Maia Sandu, a descris modul în care a fost concesionat aeroportul:

„În iunie 2012, a fost o primă decizie a Guvernului cu privire la concesionarea aeroportului. Eu nu eram parte a guvernului, nu am participat. Această decizie nu a fost neapărat una greșită, pentru că știm că aeroportul era administrat prost, știm că erau necesare investiții și, dacă se concesiona acest aeroport unei companii serioase, noi avem experiențe în regiune, inclusiv aeroportul din Budapesta, se pare că aeroportul din Istanbul… În momentul în care îl concesionezi unui investitor serios, atunci această tranzacție poate fi foarte reușită.

În mai 2013, a fost o decizie la care am participat și eu prin care s-a reconfirmat într-un fel decizia de a concesiona și au fost aprobate regulile. Deci nu a concesiona cuiva, ci în general ideea de concesionare, ceea ce este corect din punct de vedere economic. După care, Ministerul Economiei, și aici vorbim despre Partidul Democrat, ca să fie foarte clar, a fost însărcinat să organizeze concursul. Și Ministerul Economiei a organizat concursul, contractul a fost semnat la sfârșitul lui august 2013 și ați văzut ce companie a câștigat. Aici este o discuție mai lungă despre cum a fost organizat acest concurs, dar este foarte clar că aici s-a comis marea greșeală.

CITIȚI și DOC, INFOGRAFIC // INVESTIGAȚIE: Aeroportul off-SHOR via Rusia

CITIȚI și FOTO, DOC, INFOGRAFIC // Aeroportul off-Shor via Rusia (II)

După care, foarte interesant, după ce Ministerul Economiei, Agenția Proprietății Publice, care este subordonată acestui minister, a semnat contractul cu investitorul, în septembrie vin la Guvern ca să obțină sprijinul Executivului. Imaginați-vă că Guvernul nu ar fi dat acest sprijin. Eu nu am participat la această ședință de Guvern, nu eram la birou. Acest contract era oricum deja semnat, Guvernul nu putea pretinde desfacerea acestui contract, pentru că, în caz contrar, conform clauzelor contractului, țara pierdea niște lucruri.

De ce a venit Ministerul Economiei ca să obțină acordul Guvernului? Pentru ca să existe această responsabilitate colectivă. Genial! Deci, după ce faci concursul, așa cum îl faci, după ce semnezi contractul, îți amintești că este Guvernul și hai să împărțim această responsabilitate. Guvernul aprobă, după care cineva la Parlament se autosesizează, există niște discuții, inclusiv la Curtea Constituțională care intervine și suspendă această decizie din mai despre concesionare în general, pentru că Guvernul din mai era interimar și Curtea spune că nu avea dreptul să ia o asemenea decizie, dar nu suspendă și decizia din septembrie prin care a fost deja aprobat contractul.

În octombrie, Guvernul, ca să rezolve problema semnalizată de Curtea Constituțională, vine să mai aprobe o dată decizia din mai. Și eu aici nu am votat, pentru că deja era clar cine a câștigat acest concurs. Bine, noi nu știam că este Ilan Șor, dar existau o sumedenie de semne de întrebare în legătură cu acest contract. Deci, până la urmă, a cui este problema – că Guvernul a decis la general că aeroportul trebuie concesionat? Nu, dacă se concesiona cum am spus unei companii care nu implica banii din off-shore-uri ai politicienilor și businessmanilor moldoveni”.

CITIȚI și EXCLUSIV DOC // Aeroportul Chișinău va avea STĂPÂNI NOI?

Maia Sandu a mai spus că „este atacată neinspirat” la acest subiect de către democrați, care învinuiesc „alți oameni decât cei care se fac vinovați”, fiindcă aceste lucruri sunt publice și pot fi ușor verificate. În schimb, toți miniștrii democrați au susținut concesionarea și Ministerul Economiei trebuie să răspundă ce s-a întâmplat cu acel proces de selectare a investitorului.

Fosta ministră a Educației spune că depinde de Guvern dacă recuperăm sau nu aeroportul.

Menționăm că fostul premier Valeriu Streleț a solicitat o analiză vizavi de respectarea obligațiilor de către concesionarul Aeroportului, anunțând că acesta nu investise suma indicată în contract, dar Guvernul Streleț a fost demis la scurt timp și ministrul democrat al Justiției, Vladimir Cebotari, a anunțat că raportul nu poate fi făcut public, dar a spus că totul este în regulă la Aeroport.


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md