23:47:04 28.12.2025
Stiri

Cursele auto internaționale ÎNGROZESC călătorii

Social 09.11.2013 09:02 Vizualizări1811
Cursele auto internaționale ÎNGROZESC călătorii

TRANSPORT // Multe dintre autobuzele moldovenești care circulă pe rute internaționale nu corespund standardelor

„Nu am dormit o noapte, pentru că Alexandru a făcut naveta, cu autobuzul Praga-Chișinău. Niciodată nu dorm când copiii sunt în drum…”. Această mărturie aparține ambasadorului R. Moldova în Cehia, Ștefan Gorda. După mai multe cazuri în care autobuzele singurei companii care operează curse în această direcție s-au defectat pe drum, oamenii urcă în ele cu frica în sân. De condiții proaste de călătorie se plâng și cetățenii R. Moldova care iau autobuzul ca să ajungă în alte țări, mai ales în cele din spațiul CSI.

Călătorii cu gust amar

Un autobuz de pe ruta București-Chișinău a fost mistuit de flăcări în apropiere de localitatea Stejăreni, raionul Strășeni. Mașina, care avea 37 de pasageri la bord, a luat foc din mers. Din fericire, niciun pasager nu a avut de suferit.Un alt autobuz de pe ruta Ialta-Chișinău, care transporta 54 de pasageri, s-a defectat noaptea pe drum din cauza unui scurtcircuit la panoul de bord. Un autocar cu moldoveni care se întorceau din Italia a fost implicat într-un accident rutier în România. Acestea sunt câteva dintre incidentele cu implicarea mașinilor moldovenești care circulă pe rute internaționale, produse în ultimele două luni.

Când vine vorba despre condițiile proaste în care sunt nevoiți să circule pe rutele internaționale gestionate de operatori din R. Moldova, au ce povesti mai toți conaționalii noștri care muncesc în Franța, Portugalia, Grecia. Nemulțumirile lor sunt legate în mod special de condițiile tehnice ale autobuzelor și microbuzelor, dar și de comportamentul șoferilor.

Lăsați în mijlocul drumului

Acum o lună, 22 de pasageri ai rutei Praga-Chișinău au stat o noapte întreagă în frig într-o benzinărie din Cluj.

„Am fost opriți în Cluj și rugați să coborâm cu bagajele. Credeam că e un control de rutină. Apoi, ne-au rugat să urcăm într-un alt autobuz. Pe urmă, am aflat că acesta era defectat. Autobuzul nostru a făcut cale întoarsă spre Praga, cu pasagerii mașinii stricate. Noi am rămas aici. Am înghețat toată noaptea. În autobuz sunt un copil mic și o femeie însărcinată. I-am cerut șoferului să ne întoarcă banii pentru a putea veni cu o altă mașină, dar ne-a spus că șeful nu îi permite să returneze banii,pentru că ar suporta pierderi”, menționa atunci pentru Ziarul NAȚIONAL Aliona, o pasageră a acelui autobuz. Pentru că în acel caz s-a implicat ambasadorul R. Moldova din Cehia, proprietarul companiei de transport a acceptat până la urmă să le restituie o parte din bani pasagerilor pentru cele 12 ore de nervi și frig. Alteori, însă, au avut un alt comportament.Odată, susține Aliona, au stat trei zile într-un autobuz defectat care aparținea acestei companii.

Ruta contrabandei

De altfel, acum un an, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor i-a retras autorizația de activitate companieicare operează curse în Cehia pentru contrabandă. „Am primit semnale și de la Serviciul Vamal și de la SIS despre mai multe cazuri de contrabandă în care a fost implicată această companie. I-am retras licența, dar ei au atacat decizia noastră în instanță și judecata le-a dat câștig de cauză”, susține Iulian Postică, directorul Agenției Naționale de Transport Auto (ANTA). Potrivit lui, au mai existat câteva cazuri în care Agenția a retras autorizația de activitate unor companii pentru cazuri de contrabandă de țigări și medicamente. Acestea efectuau curse în Iași și Constanța. De cele mai multe ori, însă, din lipsa unui mecanism de comunicare, ANTA nu este informată despre cazurile de contrabandă în care sunt implicate mașini de pe rute internaționale și încălcările continuă.

Cu hârbul, peste hotare

Dacă pentru contrabandă s-au mai retras autorizații, apoi cazuri de sistare a activității unor companii de transport pentru starea tehnică proastă în care se află mașinile care efectuează curse internaționale sunt foarte rare. „Am avut un caz de acest fel recent cu o companie din Rusia. Gara de Nord a depus o plângere pentru starea proastă în care se afla un autobuz care aparține unei companii rusești. Noi am sesizat Ministerul rus al Transporturilor și s-au dat indicații să se corecteze situația”, afirmă Postică, precizând că, anterior, un caz similar s-a întâmplat și cu o companie din Ucraina.

Directorul ANTA recunoaște că cele mai multe plângeri pe care le primesc ei țin de rutele care circulă în țările din spațiul CSI.

„Microbuzele nu sunt dotate cu aer condiționat. Spațiul dintre scaune este foarte mic. Jumătate de microbuz este ticsit cu bagaje. Vara nici nu ai cu ce respira. Autobuzele sunt și mai jalnice. Niște hârburi. De comportamentul șoferilor nici nu mai vorbesc”, ne spune Vera Potâng, o femeie pe care am prins-o în timp ce cobora dintr-un microbuz de pe ruta Odesa-Chișinău.

Un domeniu fără de control

„Avem o legislație învechită”, este singura explicație a șefului ANTA. Potrivit lui, prevederile legale care există în prezent permit efectuarea rutelor cu mașini produse încă în 1993. „Sunt de acord că astăzi starea tehnică a multor mașini de pe rute internaționale este proastă, dar nu avem pârghii pentru a schimba lucrurile. Abia după adoptarea noului Cod al Transportului Rutier vor exista exigențe pentru diferite categorii de confort. Atunci, însă, va crește și prețul biletelor de călătorie, pentru că transportatorii vor fi nevoiți să facă investiții serioase”, ne avertizează Postică.

Astăzi, procedura de obținere a autorizației pentru efectuarea curselor internaționale regulate este extrem de ușoară în R. Moldova. În schimb, pentru autorizația din partea statelor europene în care circulă aceste autobuze, companiile sunt nevoite să facă drumuri mai bine de un an.

Afacerea „colete”, în afara legii

Chiar dacă sute de mii de cetățeni ai R. Moldova recurg la serviciile unor transportatori auto pentru a transmite colete acasă sau în străinătate, legislația națională nu conține prevederi care ar reglementa acest timp de activitate.

„Legea nu prevede eliberarea licenței de activitate pentru transportarea mărfurilor cu o greutate mai mică de 3,5 tone. Patronii acestor microbuze care transportă colete acționează pe proprie răspundere, fără nicio autorizație sau licență”, susține directorul Agenției Naționale de Transport Auto, Iulian Postică.

Autor: Mariana Rață
Top stiri
28.12.2025 08:30 585 Horoscopul zilei 28.12.2025
27.12.2025 08:05 916 Horoscopul zilei 27.12.2025

Curs valutar
1 MDL   1 EUR 19.81 1 USD 16.80 1 RON 3.89 1 RUB 0.21 1 UAH 0.40
Sondaj
Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare în R. Moldova, pentru cine ați vota?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte