Cincisprezece elevi din R. Moldova învață meserie ALTFEL - 30% la școală și 70% muncind
Şcoala Profesională nr.9 din Chişinău şi compania „Gas Natural Fenosa” în Moldova desfăşoară, începând cu anul de studii 2016-2017, un proiect-pilot de instruire prin învăţământ dual a 15 elevi la meseria „Electromontor la întreţinerea şi repararea utilajului electric”.
Potrivit Ministerului Educației, aceasta presupune că elevii însuşesc 30% din meserie la şcoală, iar restul 70% învaţă la companie. În felul acesta, elevii deprind mai bine specificul meseriei, iar agentul economic îşi „creşte” forţa de muncă chiar de pe băncile şcolii.
„Ne dorim promovarea şi extinderea acestui model de bune practici şi în alte companii şi şcoli. Pe această cale facem un apel către mediul de afaceri şi instituţiile de profil pentru a ne sprijini în acest proces. Avem certitudinea că, dezvoltând acest sistem de învăţământ, putem contribui la angajarea tinerilor în câmpul muncii, reducerea fenomenului de şomaj şi migraţie şi dezvoltarea economiei naţionale în ansamblu”, a viceministra Educației, Cristina Boaghi, care a mers la companie să vadă cum este aplicat sistemul dual de învățământ.
Managerul de țară „Gas Natural Fenosa în Moldova”, Jose Luis Gomez Pascual, a menţionat că există mai multe beneficii ale acestui tip de învăţământ pentru agenţii economici.
„Întreprinderea dispune de un centru de instruire dotat cu săli pentru studii, ateliere cu echipamente şi utilaje moderne, un laborator de testare a contoarelor electrice, precum şi de un poligon în aer liber cu modele de linii electrice aeriene de tensiune medie şi joasă şi cel mai important dispunem de adevăraţi profesioniști care vor ghida şi fi alături de aceşti tineri pe parcursul întregului an de studii pentru a-i ajuta să deprindă meseria de electromontor în condiţii reale. Cu siguranţă acest proiect este în beneficiul tuturor: al companiei, al Ministerului, al școlii profesionale, dar cel mai importat este în beneficiul tinerilor, care reprezintă viitorul societăţii moldoveneşti”, a menţionat Jose Luis Gomez Pascual.
Cei 15 elevi au fost selectaţi prin concurs şi au vârstele cuprinse între 18 şi 24 de ani. Ei vor învăţa pe parcursul unui an de zile, timp în care beneficiază de o indemnizaţie lunară de ucenicie în valoare de 1 500 de lei, oferită de companie. Cei mai buni elevi vor avea şansa să se angajeze direct la companie.
Învăţământul prin sistem dual a început să fie practicat în Republica Moldova în anul 2014, iar scopul acestuia este de a spori atractivitatea studiilor în acest domeniu şi a apropia oferta educaţională de necesităţile pieţei muncii.
Învăţământul prin sistem dual este practicat în prezent de 15 companii şi 9 şcoli profesionale din Bălţi, Făleşti, Cahul, Ceadâr-Lunga, Chişinău, Hânceşti, Nisporeni şi Orhei, în domeniile industrie auto, textile, energie electrică şi agricultură, unde îşi fac studiile în jur de 220 de elevi.
Republica Moldova beneficiază de sprijinul partenerilor externi pentru modernizarea învățământului profesional-tehnic. Uniunea Europeană asigură Proiectul de Asistență Tehnică pentru consolidarea cadrului legal, reorganizarea instituțiilor ÎPT, elaborarea de noi curricula etc., în timp ce Agenția Internațională de Cooperare a Germaniei implementează Proiectul moldo-german „Reforma Structurală în Învățământul Profesional Tehnic”, dedicat dezvoltării învățământului prin sistem dual.
Cavcaliuc poate fi CERCETAT PENAL în perioada electorală, în pofida faptului că e candidat la funcția de deputat. Cum comentează PACE decizia CSJ
Nicolae Negru // Primul pas, Maia Sandu cu Volodymyr Zelenski
Doi foști miniștri ai Finanțelor explică ȘMECHERIA coaliției PSRM-Șor privind „anularea legii miliardului”: „Nu este alceva decât mutarea DATORIEI de la o instituție a statului la alta. Acest joc iresponsabil va avea consecințe GRAVE”