Aeroportul Internațional Cahul, de vânzare
Estimare: Autoritățile locale speră să obțină din tranzacție circa 15 milioane de lei
După ce Guvernul a decis să dea în concesiune pentru 49 de ani Aeroportul Internațional Chișinău, și autoritățile raionale le urmează exemplul. Consilierii din Cahul caută investitori pentru Aeroportul din sudul țării și sunt gata să-și vândă cele 49% din acțiuni.
Până în 2001, de pe Aeroportul Internațional Cahul zburau zilnic câte două curse charter spre Turcia, iar săptămânal decolau avioane spre Rusia și Ucraina, nemaivorbind de transportul aerian de mărfuri. Situația s-a schimbat radical când Guvernul a decis ca instituția să fie transferată la balanța Consiliului raional Cahul. Deoarece de ani buni aeroportul nu mai fusese modernizat, i-a fost retrasă autorizația de funcționare. În 2004, autoritățile locale au găsit un investitor german care a cumpărat 51 la sută din acţiunile aeroportului. Chiar dacă a investit sume enorme în renovarea pistelor de decolare-aterizare și a achiziționat echipament modern, Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile nu a permis reluarea zborurilor. La aproape 10 ani de stagnare, Consiliul raional Cahul a decis să vândă și cele 49% din acţiuni pe care le mai deține la „Aeroportul Internațional Cahul” SRL.
Scos la licitație
Președintele comunist al raionului Cahul, Avram Micinschi, a confirmat pentru Ziarul NAȚIONAL faptul că autoritățile locale vor organiza în câteva luni o licitație cu strigare pentru a-și vinde cota pe care o dețin la aeroport. Direcția economie urmează să evalueze valoarea bunurilor pentru a determina prețul inițial de vânzare a celor 49% din acțiuni. „Când a fost ultima evaluare, costul a fost estimat la 5,7 milioane de lei, dar de atunci au crescut esențial prețurile. Numai terenul are circa 100 de hectare. Potrivit unor calcule preliminare, ar trebui să coste cel puțin 15 milioane de lei”, estimează Micinschi. Potrivit acestuia, și compania germană care deține cealaltă parte din aeroport este gata să-și vândă acțiunile, deoarece activitatea instituției este „moartă”.
Se judecă cu germanii
Avram Micinschi a explicat că autoritățile locale sunt nevoite să vândă aeroportul, întrucât investitorii germani i-au acționat în judecată și cer zece milioane de lei pentru investițiile pe care le-au făcut în 2004 și au rămas nerecuperate. „De câțiva ani umblăm prin instanțe. Am pierdut la Curtea de Apel Chișinău și am atacat cu recurs la Curtea Supremă de Justiție. Dacă l-am vinde, poate am ajunge la o înțelegere cu germanii să le întoarcem o parte din sumă”, a explicat președintele raionului Cahul.
Investiții
Potrivit oficialului, aeroportul are perspective mai ales pentru transportul aerian de mărfuri, fiindcă este unicul în sudul țării și este aproape de România. Dacă de la Chișinău decolează nave mari, Cahulul poate fi atractiv pentru companiile care dețin nave aeriene mici, cu o capacitate de până la 50 de pasageri.Potrivit unui raport în sectorul aerian, efectuat anul trecut de Banca Mondială în comun cu Guvernul R. Moldova, pentru a moderniza totalmente Aeroportul Internațional Cahul ar fi nevoie de investiții de cel puțin 36 de milioane de euro. Cel mai mult s-ar cheltui pentru amenajarea terminalului de pasageri și a pistei de decolare.
PREMIERĂ // R. Moldova a cumpărat energie electrică de pe Bursa Română de Mărfuri: „Piața românească este cuplată cu cea europeană, iar prețurile tranzacționate sunt aliniate, garantând transparența și corectitudinea procesului de achiziție”
Importante companii din domeniile energiei regenerabile, IT, agrobusiness sau infrastructură logistică, invitate să investească în R. Moldova
„Trenul Unirii”, cu vagoanele „Mihail Kogălniceanu”, „Vasile Alecsandri”, „Moş Ion Roată” și „Alexandru Ioan Cuza”, a pornit din București și va ajunge după-amiază la Iași