EXCLUSIV DOC // Aeroportul Chișinău va avea STĂPÂNI NOI?
MISTER // Compania off-shore pe a cărei mână se află astăzi Aeroportul Internațional Chișinău se află în proces de lichidare
Aeroportul Internațional Chișinău (AIC) riscă să ajungă peste două luni în alte mâini. Off-shore-ul care deține 95% din acțiunile „Avia Invest”, firma care a primit în concesiune AIC pe un termen de 49 de ani, a cerut să fie radiat din Registrul de stat al companiilor din Marea Britanie.
Decizia de lichidare a „TB TEAM Management LLP” a și fost publicată, dar va intra în vigoare pe 22 mai curent. După această dată, toate drepturile de proprietate și investiții ale off-shore-ului vor trece în proprietatea Marii Britanii.
Se schimbă proprietarii?
Anunțul despre radierea firmei „TB TEAM Management LLP” din Registrul de stat al companiilor din Marea Britanie a apărut în Monitorul oficial londonez pe 22 martie curent.
„Registrul de stat al companiilor din Marea Britanie anunță că, la expirarea a două luni de la publicarea anunțului (adică pe 22 mai – n.r.), „TB TEAM Management LLP” va fi radiat din registru și compania va fi dizolvată.După lichidare, toate drepturile de proprietate și investițiile deținute de LLP vor fi considerate „bona vacantia” și vor trece în proprietatea Coroanei”, se precizează în documentul oficial.
„TB TEAM Management” este singurul fondator și asociat al companiei rusești „Komaksavia”, cea care, la rândul său, deține 95% din acțiuni în SRL „Avia Invest”, compania care a obținut în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău până pe 31 octombrie 2062.
Potrivit informațiilor din Registrul Unic al Persoanelor Juridice din Rusia, pe 29 martie curent, „TB TEAM Management” continua să fie singurul asociat al firmei rusești.
A doua încercare
În septembrie 2015, în perioada în care premierul de atunci, Valeriu Streleț, insista pe identificarea unor soluții de reziliere a contractului de concesionare a aeroportului, sarcină dată unei comisii guvernamentale speciale, creată la indicația sa, „TB TEAM Management” a mai depus o solicitare de radiere, dar peste doar o săptămână, în ziua în care fracțiunea parlamentară a socialiștilor a anunțat că a depus în Parlament proiectul unei moțiuni de cenzură împotriva Guvernului Streleț, fondatorii off-shore-ului au cerut anularea deciziei de reziliere.
Compania a revenit, la începutul acestui an, cu cererea de dizolvare. Rapoartele oficiale ale firmei off-shore arată că aceasta are conturi restante și nicio activitate economică.
Șor și interesele rusești
La fel stau lucrurile și în privința „Komaksavia”. Compania rusească fondată pe 9 ianuarie 2014 și devenită peste o lună, pe 19 februarie, asociat majoritar în compania „Avia Invest”, al cărei președinte al Consiliului de administrare este controversatul Ilan Șor, de asemenea nu indică în rapoartele sale financiare nicio activitate economică în 2014.
La sfârșitul lui 2014, după un an de gestionare a Aeroportului Internațional Chișinău, firma rusească a indicat venituri anuale de minus 1000 de ruble (285 de lei – n.r.).
Deși inițial se credea că „Komaksavia” a fost creată din start de „TB TEAM Management”, datele din Registrul Unic al Persoanelor Juridice din Rusia arată că off-shore-ul englez a intrat în posesia firmei abia în septembrie 2014, când a cumpărat acțiunile de la „Habarovskii Aeroport” și „Управляющая компания Комакс ”. Legăturile dintre off-shore și firma rusească existau însă de la început.
Pe 19 februarie 2014, off-shore-ul și-a cedat pachetul de 50% de acțiuni în „Avia Invest” companiei „Komaksavia”, iar „Habarovskii Aeroport” i-a transmis în proprietate alte 45% din acțiuni în firma care conduce astăzi AIC. Precizăm că „Управляющая компания Комакс” este fondatoare și la „Habarovskii Aeroport”. Astfel, se poate spune că toate tranzacțiile care au ținut de schimbarea fondatorilor SRL „Avia Invest” s-au făcut între compania rusească „Управляющая компания Комакс” și off-shore-ul britanic cu fondatori pierduți în alte două off-shore-uri din Olanda și Insulele Virgine Britanice.
Un KGB-ist de carieră
Potrivit datelor oficiale, „УК Комакс” aparține și este condusă de un oarecare Constantin Basiuk, cu studii în Școala superioară a grănicerilor KGB URSS „F. E. Dzerjinski” și la „Școala superioară a KGB”, pe care a absolvit-o în 2000.
Basiuk a făcut o adevărată carieră în structurile secrete rusești. În perioada 1983-1998, el a activat în trupele KGB - URSS și FSB - F. Rusă, fiind responsabil de combaterea terorismului, asigurarea securității de stat în domeniul economic, dar și în domeniul complexului energetic.
În 2013, anul în care Guvernul R. Moldova a decis transmiterea în concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău, firma lui Basiuk a primit indicații de implementare a unei programe de stat a Federației Ruse de dezvoltare socioeconomică a regiunii Baikal și a Orientului Îndepărtat. Printre altele, proiectul încredințat companiei „УК Комакс” prevede crearea unei rețele de aeroporturi care să facă parte dintr-un holding.
Despre faptul că Kremlinul are interese directe în concesionarea AIC s-a scris și anterior. Surse de încredere din cadrul Guvernului ne-au comunicat că, în timpul întrevederii pe care fostul premier Chiril Gaburici a avut-o pe 29 mai 2015 cu premierul rus Dmitri Medvedev, în Kazahstan, ultimul s-ar fi interesat în mod special de „investițiile rusești” de la Aeroport.
Conducerea „Avia Invest” evită subiectul
Ziarul NAȚIONAL a încercat să contacteze reprezentanții firmei „Komaksavia” pentru a le solicita opinia vizavi de lichidarea singurului său proprietar, dar la telefoanele companiei nu a răspuns nimeni. Precizăm că pe adresa firmei din Moscova mai sunt înregistrate încă 16 companii.
Petru Jardan, administratorul „Avia Invest” și director al AIC, după ce l-am anunțat despre ce am vrea să discutăm, ne-a cerut să revenim mai târziu pe motiv că ar fi ocupat. După aceasta, nu a mai răspuns însă la telefon, deși l-am contactat de mai multe ori.
Amintim că, la începutul lui februarie 2016, în cadrul unei emisiuni TV, fostul premier Valeriu Streleț declara că se zvonește că Ilan Șor ar fi cedat Aeroportul Chișinău unor persoane din Partidul Democrat. Politicianul nu a oferit mai multe detalii, iar reprezentanții PD și Ilan Șor nu au comentat acuzațiile.
„Avia Invest” intră în bucluc?
Deși nu a realizat încă toate investițiile prevăzute pentru prima etapă de modernizare a Aeroportului Internațional Chișinău (de 45,1 milioane de euro), „Avia Invest” va trebui foarte curând să înceapă implementarea celei de-a doua etape de investiții, mult mai scumpă decât prima.
Potrivit contractului de concesionare a Aeroportului, în termen de doi ani după ce traficul aerian de pasageri prin Aeroportul Internațional Chișinău va atinge cifra de 2,6 milioane, „Avia Invest” se obligă să înceapă etapa a doua de investiții, în valoare de 115,2 milioane de euro. Banii vor fi cheltuiți pentru construcția noului terminal, a terminalului cargo și extinderea parcării.
Datele Autorității Aeronautice Civile arată că, în 2015, AIC era la un pas să înregistreze acest rezultat.
Anul trecut, traficul aerian de pasageri prin AIC a înregistrat o creștere de 25%, ajungând la cifra de 2,23 de milioane de pasageri.
Nicolae Ciucă, sprijinit de VETERANII de la Nistru, din trupele speciale „Burunducii”: ,,Noi, cei care am înfruntat şi apărat în 1992 Basarabia la Nistru contra hoardelor ruseşti ce astăzi pustiesc Ucraina vă suntem alături! Cu Dumnezeu înainte!”
VIDEO // Marcel Ciolacu, anunț ISTORIC de la Budapesta: ,,România va intra în spațiul Schengen terestru din 1 ianuarie 2025"
Aproape 600 de mii de persoane au solicitat deja compensații la energie: Au mai rămas lapte zile pentru a depune cererile pe platforma compensatii.gov.md